De Media Academie is failliet, maar de curator rekent erop dat binnenkort bekend kan worden gemaakt dat een deel van het opleidingscentrum zal worden gered. Zes tot acht van de in totaal 26 personeelsleden zouden op het Mediapark kunnen blijven werken. "Het overschot aan overhead verdwijnt", zegt curator Sjoerd Postma tegen de Volkskrant. Die afslanking maakt volgens hem een doorstart van het instituut voor televisie, radio en crossmedia mede mogelijk. Een nog onbekende ‘nieuwe partij’ zal daarbij steun bieden.
De Media Academie. Ruim veertig jaar was de Academie gevestigd in het voormalige hotel-restaurant Santbergen in Hilversum. In 2006 volgde een verhuizing naar Villa Heideheuvel op het Mediapark. Vrijwel tegelijkertijd begonnen de financiële problemen. De Academie draait al vier jaar met verlies. Het liquiditeitstekort bedraagt dit jaar 1,8 miljoen euro. Vorige maand werd het faillissement uitgesproken. Pogingen van de voormalige interim-directeur Kees Schouten en het bestuur om de activiteiten voort te zetten, met een betere financiële basis, mislukten.
Het einde van de Media Academie in de oude vorm was onvermijdelijk, zegt Schouten. "De sloot was te breed en onze polsstok was niet lang genoeg. De Publieke Omroep was bereid om wat te doen, maar uit andere sectoren viel niets te verwachten." Schouten doelt op de andere vertegenwoordigers in het bestuur, de facilitaire bedrijven, de tv-producenten en de commerciële omroepen.
Het gaat Schouten aan het hart: "De Media Academie is letterlijk en figuurlijk een instituut. Vrijwel iedere programmamaker is hier geweest." De neergang is volgens Schouten deels veroorzaakt door de toegenomen concurrentie. Onder meer hogescholen begonnen zich steeds meer op hetzelfde terrein te manifesteren. De vraag naar cursussen nam steeds meer af. "En zoals bij alle bedrijven speelde de recessie een rol."
Schouten ziet, evenals curator Postma en diens kantoorgenoot Freek Snippers van De Vos & Partners Advocaten, mogelijkheden voor een doorstart. "Maar op de vraag of er nog steeds behoefte is aan de Media Academie zijn verschillende antwoorden mogelijk. Aan basisopleidingen is minder behoefte, maar wel aan om-, en bij- en nascholing. De bakens zullen moeten worden verzet. En het zou allemaal wat commerciëler moeten worden aangepakt."