De omroepen in Hilversum krijgen er een concurrent bij. Met een grote reclamecampagne is gisteren MAX geïntroduceerd, een nieuwe zender die zich speciaal richt op de oudere televisiekijker.
MAX wil met ingang van september 2005 gaan uitzenden en werkt inmiddels aan een programmering voor 100 uur televisie en 500 uur radio per jaar. Om in het bezit te komen van een uitzendlicentie moet de omroep voor 1 januari van het volgend jaar 50.000 leden tellen.
De nieuwe omroepvereniging wordt gesteund door een groot aantal instanties, waaronder de Algemene Bond voor Ouderen (ANBO), terwijl ook bekende Nederlanders als tvicoon Mies Bouwman en voormalig staatssecretaris Erica Terpstra zich achter het initiatief hebben geschaard.
MAX is opgericht uit onvrede met het bestaande programma-aanbod en de zeer beperkte invloed van ouderen op de programmering van de huidige omroepen. Volgens initiatiefnemer en voorzitter Jan Slagter is de tijd er absoluut rijp voor: De bestaande omroepen verwaarlozen de ouderen. We hebben geen enkele inspraak bij de omroepen met als gevolg dat er nauwelijks mooie programma´s worden gemaakt.
Steeds weer horen we dat er geen reclameblokken te verkopen zijn voor deze doelgroep. Dat is grote onzin, de 50plussers vertegenwoordigen een enorme groep kijkers en zijn behoorlijk kapitaalkrachtig. Wij denken dat we met geringe investeringen onze kijkers toch mooie televisie kunnen voorschotelen. Geen miljoenencontracten met zogenaamde sterren, dure bestuurders en leegstaande studio´s, maar zorgvuldig gemaakte actualiteitenprogramma´s waarin de gasten kunnen uitspreken en de mening van de kijker centraal staat.
Tot dusver zijn alle initiatieven voor de oprichting van een omroep die zich richt op ouderen stukgelopen op het gebrek aan enthousiasme uit de doelgroep. Slagter: Ook MAX is achter de schermen al geruime tijd bezig om iedereen te bereiken. Overal waar ik kom, hoor ik positieve reacties. Hoogste tijd dat al die mensen nu ook eens daadwerkelijk lid worden. [telegraaf]