De marktaandelen van de regionale radiozenders in 2017 zijn bij veel omroepen lager het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Regionale Publieke Omroep (RPO), het samenwerkingsverband van de dertien regionale omroepen in Nederland. Alleen Radio Noord, Radio Oost, Radio West en Radio M Utrecht zagen hun marktaandeel (iets) stijgen. Het gemiddelde marktaandeel van alle regionale zenders lag in 2017 op 9,6%.
In het jaarverslag benadrukt de RPO het belang van radio: ‘Het is van oudsher de ruggengraat van de regionale publieke omroep. Radio verbindt het publiek, is actueel en biedt ontspanning in tijden van rust.’ De regionale zenders bereikten in 2017 ongeveer 24 procent van de mensen (per week). De luistertijd bedroeg zo’n 85 minuten per dag.
Grootste bereik
De regionale omroepen realiseren met hun tv-kanaal nog altijd het grootste bereik, gevolgd door radio op de tweede plaats en de onlinekanalen als derde. Toch is bij online een sterke groei te zien, terwijl het bereik via radio en tv afgelopen jaar amper is gestegen of zelfs is gedaald.
De belangrijkste inkomstenbron voor de regionale zenders was afgelopen jaar de tv-tak: daar werd 54 procent van het geld mee verdiend. Met online werd 20 procent van de inkomsten gerealiseerd. Radio volgt als laatste, met 15 procent. De subsidie die de regionale omroepen krijgen, is hier niet bij meegerekend.
Foto: <niet meer gebruiken>