Het marktaandeel van 3FM is in de periode augustus-september 2016 gedaald tot 6,3%. Daarmee heeft de publieke zender het laagste marktaandeel in 11,5 jaar tijd behaald. In januari-februari 2005 behaalde 3FM voor het laatst 6,3%. Het laagste marktaandeel van 3FM deze eeuw lag op 5,7%, in de periode augustus-september 2004.
Had 3FM in december-januari 2013 nog een marktaandeel van 11,8%, twee jaar later komt de publieke zender in diezelfde periode uit op 7,7% marktaandeel. Na het vertrek van dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in mei 2015, en het vertrek van Gerard Ekdom in juli 2015, kwam 3FM in een vrije val.
Tijdens Serious Request 2015 wist 3FM nog enigszins omhoog te klimmen uit het dal, maar de stijging van marktaandeel rond de kerstperiode was met 0,2 procentpunt aanzienlijk lager dan de jaren ervoor.
Het hoogste marktaandeel van de afgelopen ruim 16 jaar behaalde 3FM in december-januari 2014: met 12,1 procent werd 3FM voor het eerst sinds 1996 weer marktleider. Dat was mede te danken aan 3FM Serious Request 2013 in Leeuwarden.
2013
2013 was, zo schetste Domien Verschuuren onlangs, het laatste jaar dat het echt goed ging met 3FM. “Die zender klopte gewoon. Gerard Ekdom was op de toppen van zijn kunnen, Coen en Sander waren de nummer 1 van Nederland, Giel was met allemaal toffe dingen bezig in de ochtend. We hebben met z’n allen wel iets te lang genoten van het feit dat het allemaal zo lekker klonk en het allemaal zo goed ging.”
Een gebrek aan langetermijnvisie bij de voormalige zendermanager Wilbert Mutsaers is een verwijt dat de afgelopen periode vaker klonk. Zo zei Gerard Ekdom over Serious Request: “Zo rond 2010 had ik wel het gevoel: moet er niet eens wat nieuws gebeuren? Nee, vond men. Terwijl ik altijd dacht: stilstand is achteruitgang. Je moet wel innovatief bezig blijven om het interessant te houden”. Giel Beelen riep voor zijn zomervakantie zelfs dat hij al jaren in onvrede leeft met wat 3FM doet.
‘Verjonging mislukt’
De nieuwe 3FM-programmering die in augustus 2015 werd gelanceerd, moest plaats bieden voor jong radiotalent. De beoogde verjonging is volgens Mediabureau Vizeum echter mislukt. “De daling op 20-34 jaar is nog sterker dan op 20-49 jaar. Oftewel: de verjonging die ze doorgevoerd hebben werkt voor geen meter. In een jaar tijd is bijna de helft van de 20-34-jarigen weggelopen”, zei mediastrateeg Evert Bronkhorst onlangs.
Programmering op de schop
Het is aan de nieuwe zendermanager Basyl de Groot de taak om 3FM weer uit de rode cijfertjes te krijgen. Naar verwachting wordt begin volgend jaar een compleet nieuwe programmering gelanceerd. Giel Beelen verdwijnt daarbij uit de ochtend, Paul Rabbering maakt de overstap naar NPO Radio 2 en Timur Perlin stopt helemaal met radiomaken.
De Groot wil zelf nog weinig kwijt over de nieuwe programmering. “Feit is dat we opnieuw moeten gaan bouwen. Dat heeft tijd nodig”, zei de zendermanager onlangs in het AD. Daarin zei hij ook: “Ik vind het fijner dat iedereen het shocking vindt dat het slecht gaat met 3FM dan dat mensen zich afvragen wat 3FM ook alweer is.”
> Discussieer mee op RadioForum.nl