Onderzoeksbureaus kunnen vanaf 1 september meedoen aan een tender die beslist welke partij het luisteronderzoek gaat doen. Het Radio Advies Bureau (RAB), waar alle landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations bij aangesloten zijn, heeft bureaus uitgenodigd vanaf 1 september mee te doen. Het winnende onderzoeksbureau mag het onderzoek tussen 2012 en 2015 uitvoeren.
Het RAB heeft samen met de BVA (Bond van Adverteerders), de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en PMA (Platform Media-Adviesbureaus) een zogeheten JIC (Joint Industry Committee) opgezet. Dit samenwerkingsverband wordt de nieuwe opdrachtgever van het luisteronderzoek. RAB blijft zich vanaf 2012 met radiopromotie bezighouden.
Het streven is om als JIC een extra impuls te geven aan de kwaliteit en de praktische bruikbaarheid van het Radio Luisteronderzoek in Nederland. Bureaus wordt dan ook gevraagd met een creatief voorstel te komen.
Het Continu LuisterOnderzoek (CLO) wordt sinds jaar en dag door Intomart GfK uitgevoerd. Dat blijft in ieder geval tot 2012 nog zo.