Qmusic en Sky Radio zijn over een jaar gezien de grootste groeiers in de doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de recente luistercijfers van het NLO. In de voor adverteerders belangrijke doelgroep, stijgt Qmusic over een jaar met 3,2 procentpunt en Sky Radio groeit met 1,3 procentpunt. Over één periode stijgen beide zenders 0,6 procentpunt, ook NPO 3FM laat over één periode een groei van 0.5 procentpunt zien.
De grootste winst wordt bij de vrouwen in deze doelgroep gehaald. De verliezers over het jaar zijn NPO Radio 1 (-0,9), Radio 538 (-1) en Radio 10 (-1,3).
Naar Kink wordt het langst geluisterd in deze doelgroep. De zender haalt een marktaandeel van 1,1 procent in deze doelgroep en luisteraars luisteren 4:34 uur per dag naar de zender. Op de tweede plaats staat NPO Radio 2 waar 3:51 uur naar geluisterd wordt. Vervolgens Radio 10 met 3:36 uur en Qmusic met 3:35 uur.
Luistercijfers 20-49 jaar:
Station | jun - jul 2020 | mei - jun 2020 | jun - jul 2019 | |||
01. | Qmusic | 18.6 % | 18.0 % | 0.6 | 15.4 % | 3.2 |
02. | Radio 538 | 15.8 % | 16.0 % | 0.2 | 16.8 % | 1 |
03. | NPO Radio 2 | 12.3 % | 12.7 % | 0.4 | 12.5 % | 0.2 |
04. | Sky Radio | 9.8 % | 9.2 % | 0.6 | 8.5 % | 1.3 |
05. | Radio 10 | 9.6 % | 10.4 % | 0.8 | 10.9 % | 1.3 |
06. | E Power | 5.1 % | 4.7 % | 0.4 | 5.3 % | 0.2 |
07. | Radio Veronica | 4.8 % | 5.2 % | 0.4 | 4.4 % | 0.4 |
08. | 100% NL | 3.9 % | 3.9 % | = | 3.6 % | 0.3 |
09. | NPO 3FM | 3.6 % | 3.1 % | 0.5 | 4.0 % | 0.4 |
10. | SLAM! | 2.8 % | 2.7 % | 0.1 | 2.9 % | 0.1 |
11. | NPO Radio 1 | 2.2 % | 2.7 % | 0.5 | 3.1 % | 0.9 |
12. | KINK | 1.1 % | 1.1 % | = | % | |
13. | NPO Klassiek | 0.9 % | 0.8 % | 0.1 | 0.6 % | 0.3 |
14. | Sublime | 0.7 % | 0.8 % | 0.1 | 1.0 % | 0.3 |
15. | BNR Nieuwsradio | 0.6 % | 0.6 % | = | 0.8 % | 0.2 |
16. | NPO Radio 5 | 0.5 % | 0.4 % | 0.1 | 0.3 % | 0.2 |
Mannen vs vrouwen
De winst van Qmusic in de doelgroep 20-49 jaar komt vooral van de vrouwelijke luisteraars. Over een jaar stijgt de zender in de doelgroep vrouwen 20 – 49 jaar met 4,7 procentpunt.
Sky Radio haalt in deze doelgroep iets meer winst dan bij de mannen, maar die aantallen zitten dichter bij elkaar. Radio 538 en Radio 10 leveren het meeste in bij de vrouwen.
Mannen
Station | jun - jul 2020 | mei - jun 2020 | jun - jul 2019 | |||
01. | Qmusic | 15.5 % | 15.2 % | 0.3 | 13.8 % | 1.7 |
02. | Radio 538 | 14.5 % | 15.2 % | 0.7 | 15.3 % | 0.8 |
03. | NPO Radio 2 | 14.1 % | 14.8 % | 0.7 | 13.3 % | 0.8 |
04. | Radio 10 | 11.6 % | 12.6 % | 1 | 11.8 % | 0.2 |
05. | Sky Radio | 7.8 % | 7.1 % | 0.7 | 6.5 % | 1.3 |
Vrouwen
Station | jun - jul 2020 | mei - jun 2020 | jun - jul 2019 | |||
01. | Qmusic | 22.2 % | 21.1 % | 1.1 | 17.5 % | 4.7 |
02. | Radio 538 | 17.3 % | 17.0 % | 0.3 | 18.8 % | 1.5 |
03. | Sky Radio | 12.1 % | 11.6 % | 0.5 | 11.1 % | 1 |
04. | NPO Radio 2 | 10.3 % | 10.3 % | = | 11.4 % | 1.1 |
05. | Radio 10 | 7.3 % | 8.0 % | 0.7 | 9.8 % | 2.5 |
Foto: Pexels