Qmusic blijft voor de derde achtereenvolgende maand marktleider in de doelgroep 20-49 jaar, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. De doelgroep 20-49 jaar is de belangrijkste doelgroep voor stations als Qmusic en Radio 538.
Sinds Qmusic marktleider Radio 538 drie maanden geleden van de troon stootte in 20-49 jaar, loopt het verder uit op de concurrent. Q zit op 18 procent marktaandeel in de doelgroep, een groei van achttien procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het laat concurrent Radio 538 achter zich, met 16 procent marktaandeel.
Volgens Qmusic zijn de nieuwe ‘recordscores’ te danken aan ‘De Foute Maand’, waarin onder meer Foute 1500 met daarin de nummers uit 15 jaar het Foute Uur te horen waren.
Andere stijgers
100% NL pakt met 3,9 procent haar hoogste marktaandeel in 20-49 jaar in vier jaar tijd. “Je kan daarmee concluderen dat de beste muziek van Nederland ongekend populair is”, zegt radiodirecteur Martijn Zuurveen.
Opvallende stijgers in 20-49 jaar zijn verder Radio Veronica (+16 procent marktaandeel in een jaar tijd) en NPO Radio 4 (+ 14 procent). NPO Radio 5, dat weliswaar een marginaal marktaandeel heeft in de jongere doelgroep, zag het aandeel wel relatief hard stijgen: van 0,2 naar 0,4 procent.
Kwart verlies
3FM stevent in 10+ af op een nieuw laagterecord. Ook in de doelgroep 20-49 jaar wil het niet vlotten met de kwakkelende luistercijfers. 3FM levert een kwart van haar marktaandeel in: 4,1 procent tegenover 3,1 procent nu.
Het station is daarmee in de doelgroep 20-49 jaar nog maar een paar procentpunten verwijderd van SLAM.
Foto: Qmusic