De populaire radiozenders in Nederland lijken de laatste jaren steeds meer op elkaar. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van XLnt Radio. 64,9 procent van de 625 ondervraagden gaf aan dat de muziek die op de radiostation wordt uitgezonden teveel op elkaar lijkt. Wie het onderzoek heeft uitgevoerd is niet bekend gemaakt, evenals de vraagstelling. Of het onderzoeksbureau dus onafhankelijk te werk is gegaan, is niet duidelijk.
De luisteraar vindt niet alleen dat de muziek meer op elkaar is gaan lijken, ook is men ontevreden over het muziekaanbod dat men voorgeschoteld krijgt. Meer dan 32 procent van de mensen van 20 jaar en ouder is van mening dat ze te weinig muziek horen die zij leuk vinden. De djs zouden minder hun eigen favoriete plaatjes moeten draaien. Ook blijkt uit het onderzoek dat het Nederlandse repertoire niet voldoende aandacht krijgt bij de populaire radiostations, 29,1 procent van de ondervraagden vindt dat er te weinig Nederlandse muziek wordt gedraaid.
XLnt (excellent) Radio is van het nieuwe bedrijf 2Connect Media van oud Sky Radio-managers Vranz van Maaren en Robert Herder. 1 april starten zij met het aanbieden van twaalf radiostations via de digitale kabel van Caiw. Naar eigen zeggen zijn deze radiozenders wel onderscheidend en uniek. De zenders zullen non stop uitzenden zonder commercials en “irrirante djs”. Naast Caiw, wordt er nog gepraat met de andere kabelmaatschappijen over doorgifte.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 625 respondenten waarvan 547 ouder dan 20 jaar. De resultaten zijn gewogen naar samenstelling van de bevolking volgens het CBS (Gouden Standaard).