Er wordt veel meer tussen radiozenders gezapt als op dit moment meetbaar is met het luisteronderzoek van Bureau Intomart. Dat blijkt uit een vergelijking tussen luistercijfers in de VS en Nederland. De tijd dat mensen luisteren klopt wel aardig, maar de versnippering van zenders waar mensen naar luisteren is twee keer zo hoog.
In de VS worden luistercijfers ook verkregen met draagbare meters, zoals in de vorm van een horloge, dat automatisch vastlegt naar welke zenders de drager luistert. De draagbare meter registreert echter binnen diezelfde luistertijd wel veel meer losse luisterfragmenten en twee keer zoveel verschillende radiostations. Er wordt dus op de radio veel meer gezapt dan uit het dagboekonderzoek blijkt die Bureau Intomart hanteert. Omdat de data van minuut tot minuut beschikbaar zijn kunnen zenders hun programmering ook meteen aanpassen, je ziet zo bij welke plaat of dj er luisteraars weglopen.
Bureau Intomart is wel bekend met deze nieuwe technieken van meten. Het bureau is bezig de mogelijkheden van de nieuwe methodes aan het testen. Wanneer daar gebruik van zal worden gemaakt, is niet bekend. (RadioFreak / Adformatie)