Als Nederlanders naar audio luisteren is live radio de belangrijkste bron. Dit blijkt uit het onderzoek Media:Tijd dat onder bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder is gehouden. Van het totale ‘luistervolume’ bedraagt live radio 76 procent. Live radio is het populairst in de doelgroep 50 – 64 jaar en het minst bij de jongeren van 13 tot en met 34 jaar.
Totaal luisteren | Live radio | Eigen muziek, audio | Muziek, audio via internet | |
2:32 | 1:53 | 0:15 | 0:19 | |
Mannen | 2:50 | 2:05 | 0:18 | 0:22 |
Vrouwen | 2:13 | 1:40 | 0:12 | 0:16 |
13-34 jaar | 2:14 | 1:12 | 0:19 | 0:37 |
35-49 jaar | 2:46 | 2:08 | 0:14 | 0:18 |
50-64 jaar | 2:52 | 2:23 | 0:14 | 0:08 |
65+ jaar | 2:18 | 2:00 | 0:11 | 0:04 |
Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld er één uur en 53 minuten per dag wordt geluisterd naar de radio. Dit getal verschilt met de NLO-meting waar het in de periode februari-maart 42 minuten langer was. Radio moet wel steeds meer luistertijd inleveren want in in 2015 was dit twee uur en acht minuten en in 2013 nog twee uur en zestien minuten.
Naar muziek via internet (bijvoorbeeld Spotify) wordt gemiddeld 19 minuten geluisterd, eigen muziek scoort lager met 15 minuten. Uitgesteld naar radio luisteren wordt slechts twee minuten per dag gedaan.
De populariteit van live radio bouwt zich in de ochtend vrij snel op tot 9:00 uur en blijft gedurende de dag op een redelijk constant niveau tot 18:00 uur, met een lichte after-lunch-dip. Na 18:00 uur daalt het in vrijwel hetzelfde tempo waarmee het in de ochtend werd opgebouwd.
Device
De tijd dat mensen alleen een radiotoestel gebruiken om naar de radio te kunnen luisteren ligt ver achter ons. Toch is de vaste radio, cd-speler of stereo-installatie nog steeds de grootste drager van audio, op afstand gevolgd door de autoradio. Van de nieuwe digitale dragers heeft de smartphone met 12 procent het grootst luisteraandeel en zit daarmee de autoradio op de hielen.
Foto: Pixabay