‘Jan-Willem Start Op’ is de best beluisterde ochtendshow van de Nederlandse radio, schrijft de VARAGids deze week. Klopt dat? Ja, onder meer als je kijkt naar de luistercijfers over februari-maart 2020. De ochtendshow van NPO Radio 2 wordt met 13,9 procent marktaandeel net iets beter beluisterd dan die van Radio 538.

Jurgen van den Berg staat met het ‘NOS Radio 1 Journaal’ op plek drie, met een marktaandeel van 12,4 procent. Qmusic (10 procent) en Radio 10 (9,8 procent) volgen daarna. Opvallend is dat in deze doelgroep (10+) ook de regionale omroepen goed worden beluisterd, met een totaal marktaandeel van 8,5 procent.

Best beluisterde zenders 6:00 - 9:00 uur (10+)

(februari-maart 2020, doelgroep 10+. Bron: NLO/GfK)
ZenderMarktaandeel
1NPO Radio 213.9%
2Radio 53813.7%
3NPO Radio 112.4%
4Qmusic10%
5Radio 109.8%
6ORN8.5%
7Sky Radio6.1%
8E Power Radio4.4%
9Radio Veronica3.6%
10NPO 3FM3%
11100% NL2.6%
12BNR Nieuwsradio1.4%
13SLAM!1.2%
14Sublime0.6%

20-49 jaar

Kijk je naar de doelgroep 20-49 jaar, dan liggen de verhoudingen iets anders. Deze doelgroep, voor commerciële zenders als Radio 538 en Qmusic de belangrijkste, laten andere cijfers zien, met Radio 538 aan kop. De ochtendshow van Frank Dane stijgt met kop en schouders boven de nummer twee, Qmusic, uit. De verhoudingen? 19,7 procent voor Radio 538 en 15,8 procent voor Qmusic.

Als derde volgt NPO Radio 2, met 15,1 procent. Pas bijna vijf procentpunt lager komt Radio 10. Daarmee kun je dus stellen dat Radio 538, Qmusic en NPO Radio 2 heer en meest zijn in de ochtenduren, in de doelgroep 20-49 jaar.

Best beluisterde zenders 6:00 - 9:00 uur (20-49 jaar)

(februari-maart 2020, doelgroep 20-49 jaar. Bron: NLO/GfK)
ZenderMarktaandeel
1Radio 53819.7%
2Qmusic15.8%
3NPO Radio 215.1%
4Radio 1010.4%
5Sky Radio7.2%
6E Power Radio5.1%
7Radio Veronica4.5%
8NPO 3FM4.2%
9NPO Radio 13.7%
10100% NL2.9%
11ORN2.6%
12SLAM!2.2%
13BNR Nieuwsradio1.7%
14Sublime0.6%

Foto: Linda Stulic | NPO Radio 2