Jan Slagter is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot omroepman van het jaar 2014. De redactie van het mediavakblad reikte zojuist deze prijs voor de 24e keer uit in de foyer van Studio 21 op het Media Park in Hilversum.
Slagter, oprichter en directeur van Omroep MAX, treedt in de voetsporen van Bert Habets, de CEO van RTL Nederland, die zijn opvolger de bijbehorende Mediascoop, een holografisch kunstwerk overhandigde. "Ik voelde me bij deze verkiezing altijd een beetje de Joop Zoetemelk van Hilversum", zegt Slagter. "Dan hoorde ik dat het weer heel close was geweest en dacht ik: ja hoor, het zal allemaal wel. Maar goed, ook Zoetemelk heeft in 1980 uiteindelijk de Tour de France gewonnen."
Volgens de redactie verdiende Slagter de titel het meest. "Niet alleen vanwege de voortdurende successen van zijn Omroep MAX, maar ook door onvermoeibaar en verreweg het meest hoor- en zichtbaar te strijden voor de ‘publieke zaak’, drukte hij een belangrijk stempel op het afgelopen mediajaar. Open, eerlijk en transparant is Jan Slagter de beste ambassadeur die Hilversum zich kan wensen. Hij kreeg zelfs openlijk lof van zijn ‘politieke aartsvijand’, staatssecretaris Sander Dekker, door vrijwillig salaris in te leveren; een lichtend voorbeeld dat zijn collega-omroepbestuurders toen wel moesten volgen."