De Stichting Platform Radio-Exploitanten (PRE) en Intomart GfK hebben vandaag een nieuwe overeenkomst ondertekend voor de uitvoering van het Continu LuisterOnderzoek (CLO) tot 2006. De huidige opzet van het onderzoek, doormiddel van een dagboek, blijft bestaan. Maar naast de papieren versie krijgen respondenten de optie om het luistergedrag on-line via een internetdagboek in te vullen. Tevens gaat de Stichting PRE experimenteren met de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in radio-onderzoek: volledige on-line uitvoering van het onderzoek en de inzet van elektronische radiometers.
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting PRE, zegt over het nieuwe contract: “Het vernieuwde luisteronderzoek biedt het beste van twee werelden: de continuïteit in de betrouwbare meting van luistercijfers is gegarandeerd en daarnaast wordt hard gewerkt aan de toekomst van het onderzoek. Het CLO handhaaft zo zijn wereldwijde toppositie qua innovatief onderzoek”.
Ook Marion Appel, Directeur Media Onderzoek bij Intomart GfK, is opgetogen over de voortzetting van het Continu LuisterOnderzoek. “De trend is duidelijk zichtbaar dat radio meer en meer beluisterd wordt. Daarmee is Radio ook een van de sterkst groeiende reclamemedia in Nederland. Intomart GfK is blij die ontwikkeling met goede luistercijfers te kunnen blijven onderbouwen.
In het kader van het nieuwe contract voor het Continu Luisteronderzoek worden de komende jaren de volgende zaken doorgevoerd of getest: mogelijkheid voor alle deelnemers om het radiodagboek via internet bij te houden
speciale benadering van potentiële allochtone respondenten in hun eigen taal
herbenadering voor deelname van potentiële respondenten een half jaar na het eerste contact
test met elektronische radiometers
test met volledige online werving en deelname aan het onderzoek
test met het afnemen van een extra vragenlijst over interesses, leefstijl en productgebruik
test met een variabele deelnameduur aan het onderzoek
test met een alternatieve lay-out van het radiodagboek
Klik hier voor het bezoek van RadioFreak aan Intomart over de totstandkoming van de luistercijfers.