Onderzoeksbureau Intomart heeft in samenwerking met Ad Roland Media Services onderzoek gedaan naar de herkenbaarheid van radiostations.
In het onderzoek kregen luisteraars een ‘hook'(geluids fragment) te horen van ongeveer 30 seconden hierna moesten ze vertellen welk station het was. Hier uit maakte het onderzoeksbureau op dat de gemiddelde luisteraar goed instaat is om een station te herkennen.
Een ‘hook’ bestaat over het algemeen uit vier elementen die kenmerkend zijn voor het station. Daarin was ondermeer een herkeningstune van het station te horen en een stukje muziek of een diskjochey.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde sky radio herkent, een daarmee is het station ook koploper. Tweede werd Radio 538 en op de derde plaats volgde Radio 2. Noordzee FM scoorde het slechtst in het onderzoek het werd laatste met 9%.
Als er gekeken wordt naar mensen die naar het station luisteren is het zo dat 87% Sky Radio herkent. Op een tweede plaats staat Radio 2, Classic FM vult hierin de derde plaats. Laatste is ook hier Noordzee FM met 33 procent.