Qmusic heeft met ruim 2,8 miljoen luisteraars per week het hoogste aantal luisteraars van alle radiozenders. Uit de luistercijfers over januari en februari blijkt ook dat NPO Radio 2 het hoogste marktaandeel heeft met 13,5 procent. Het verschil zit ‘m in de luistertijd. Luisteraars van NPO Radio 2 luisteren langer en daardoor stijgt het aandeel ‘luisterminuten’ van de publieke zender dus boven die van Qmusic uit. NPO Radio 2 heeft bijna 2,7 miljoen wekelijkse luisteraars.
Radio 538 doet het beter in de absolute luisteraantallen. Wekelijks stemmen bijna 2,5 miljoen luisteraars op het radiostation af. Het marktaandeel blijft steken op 8,1 procent. Ver onder Radio 10, dat een aandeel heeft van 10,1 procent met een weekbereik van zo’n 2,3 miljoen luisteraars.
Minder luisteraars
Ondanks dat zenders als Radio Veronica, NPO 3FM en BNR Nieuwsradio in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar een hoger marktaandeel hebben, zijn ze toch luisteraars kwijtgeraakt. 3FM gaat van 781.000 naar 765.000. Radio Veronica van 985.000 naar 931.000 en BNR Nieuwsradio van 481.000 naar 461.000.
Er zijn ook zenders die meer luisteraars hebben, maar een lager marktaandeel. De zender gaat van 291.000 naar 293.000 luisteraars, maar het marktaandeel zakt 0,1 procent.
Foto: Qmusic