NPO Radio 2 heeft in de periode november-december 2017 het hoogste marktaandeel in decennia behaald. Nooit eerder deze eeuw behaalde de publieke zender een marktaandeel van 15,9%, zo blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers van het NLO. Het marktaandeel van Radio 2 stijgt al jaren in de decemberperiode vanwege de Top 2000, maar nog nooit was de stijging zo sterk. Bij de Top 2000 in 2016 had Radio 2 een aandeel van 13,9%.
Ten opzichte van een jaar eerder krijgt Radio 2 er twee procentpunt marktaandeel bij. Ook de gemiddelde luistertijd bij de publieke zender is toegenomen. Over het hele jaar genomen was 2017 ook een beter jaar voor Radio 2: waar het marktaandeel in 2016 gedurende het jaar rond de 9% schommelde, lag het aandeel in 2017 constant boven de 10%, met een uitschieter naar 11,1% in oktober-november 2017.
Jurre Bosman, directeur radio van de NPO: “De luistercijfers zijn het rapport van de luisteraars voor de programmamakers. Dit resultaat over 2017 maakt ons heel erg trots. Mooi dat de door ons uitgezette koers wordt gewaardeerd door een groot publiek. Dat NPO Radio 2, mede door de populaire Top 2000, een recordmarktaandeel heeft weten te behalen is natuurlijk fantastisch.”
3FM
Bij NPO 3FM is er een kleine stijging zichtbaar: de zender klimt van 3,8% marktaandeel naar 4% in de doelgroep 10+. De zender heeft daarmee wel het laagste marktaandeel in november-december sinds het ontstaan van 3FM Serious Request in 2004.
Het marktaandeel van 3FM is in een jaar tijd met 2,6 procentpunt afgenomen (doelgroep 10+). In de voor 3FM belangrijke doelgroep 20-34 jaar daalde het marktaandeel in een jaar tijd van 11,5% naar 7,1%. Het marktaandeel in de doelgroep lag in de laatste maanden van 2017 bijna 2 procentpunt lager dan in de meetperiode ervoor (oktober-november 2017). Ook in de doelgroep 10-19 jaar verliest 3FM veel: 9,8% marktaandeel in november-december 2016 tegenover 6,3% een jaar later.
Het Glazen Huis 2017 heeft dus niet voor een piek in de luistercijfers van 3FM gezorgd. Dat gebeurde wel in onder meer 2012 (Enschede) en 2013 (Leeuwarden). In beide jaren kreeg de popzender er dankzij het evenement in één meetperiode meer dan 1,5 procentpunt marktaandeel bij (doelgroep 10+).
Jurre Bosman is desalniettemin optimistisch over 3FM: “We bouwen in 2018 vol vertrouwen verder aan de vernieuwing en verjonging van NPO 3FM”, laat hij weten.
Talpa Radio
Sky Radio sloot 2017 af met een marktaandeel van 10,6% (doelgroep 10+) in de meetperiode november-december. Dat is hetzelfde marktaandeel als in dezelfde periode in 2016. Wel nam de gemiddelde luistertijd en het dagbereik vorig jaar toe. Talpa Radio, eigenaar van Sky Radio, spreekt van ‘de beste kerst in 14 jaar’. Ook Radio 10 doet goede zaken. Sinds de terugkeer van de zender op de FM in september 2013 is het marktaandeel van Radio 10 met meer dan 4 procentpunt toegenomen.
Het gemiddelde marktaandeel van Radio 538 in 2017 komt uit op 12,1% in de doelgroep 10+. Daarmee behaalt de commerciële zender het hoogste gemiddelde in decennia. Vooral in de doelgroep 20-37 jaar heeft Radio 538 er veel luisteraars bijgekregen: 10,4% marktaandeel in november-december 2015 tegenover 19,7% marktaandeel twee jaar later. In de doelgroep 35-49 jaar laat 538 een kleine daling zien over diezelfde periode.
Radio Veronica presteerde in 2017 gemiddeld genomen slechter dan een jaar eerder. Met de komst van Giel Beelen, dat Radio Veronica ‘het hoogtepunt van 2017 noemt’, hoopt de commerciële zender verder te stijgen in marktaandeel.
Foto: Pixabay