De publieke regionale radio moet serieuzer genomen worden door de politiek. Dat zegt Leo Hauben, hoofdredacteur L1 en voorzitter hoofdredacteuren-overleg ROOS op Publiek centraal. “De feiten spreken duidelijke taal. Bij de publiek omroep in de regio (radio en tv) werken bijna 1500 mensen. De publieke regionale zenders hebben al vele jaren het grootste marktaandeel op de radio, de meeste regionale omroepen zijn marktleider of nummer 2 in eigen provincie. Van zulke grote aantallen luisteraars kunnen de landelijke publieke omroepen alleen nog maar dromen”, zo zegt hij.
Ondanks een hausse aan nieuwe platforms, is radio nog lang niet dood, volgens Hauben. “Het grote voordeel van radio blijft: altijd en overal beschikbaar. En als het om nieuws gaat is de snelheid van onschatbare waarde. Natuurlijk krijgen tv en internet ook steeds meer mobiele toepassingen, maar de achterstand op radio blijft de komende jaren groot (al was het maar omdat de gsm-bedrijven nog belachelijk hoge bedragen vragen voor het bekijken van video). En beschikbaarheid op de mobiele telefoon, betekent nog niet dat tv daarmee sneller is geworden dan radio.”
Ook internet kan radio volgens Hauben niet inhalen. “Als het om tekst gaat, is internet verdomd snel. Maar tekst wordt in mijn ogen op termijn steeds minder belangrijk. Audio en video zullen de grote trekkers worden op internet (De omroep is dus veel beter toegerust om internet tot een succes te maken dan de krant.) Op www.L1.nl stijgt het gemiddelde aantal dagelijks bezoeken onmiddellijk tot boven de 35.000 op het moment dat er groot nieuws is op L1 Radio. De radio als aanjager van internet-bezoek. Audio live op internet is gewoon een vorm van radio. Audio on demand op internet, is radio op aanvraag. Hoezo geen toekomst voor radio?”
Volgens Hauben heeft de regionale radio een goede uitgangspositie om dit spel mee te spelen. “Maar dan moet deze sector wel serieuzer worden genomen door de verdelers van het publieke geld, de politiek dus. Waarom is het logisch de publieke omroepmiddelen anders te verdelen? Omdat de regionale omroep veel meer van deze tijd is dan de landelijke omroep. De regionale zenders staan van nature dichter bij luisteraars (en kijkers). En hun functie daarin is uniek. Het maatschappelijke speelveld van het publiek de eigen leef- en werkomgeving is de bindende factor van de regionale omroep. Dat is andere koek dan bijvoorbeeld katholieken of protestanten binden via een omroep.”
“Bedrijfseconomisch geldt dat de publieke regionale omroepen aanzienlijk minder geld kwijt zijn aan overbodige overheadkosten en aan eindeloze bestuurlijke ruzies door de ingewikkelde structuur in Hilversum. Kortom, het is geen overdreven stelling dat publieke omroepmiddelen in de regio maatschappelijk en economisch effectiever en efficiënter kunnen worden ingezet.”