"Ik heb lang genoeg in Hilversum gewerkt om te weten dat er makkelijk 200 miljoen bezuinigd kan worden", zegt Paul van Gessel in Adformatie. Hij werkte in het verleden onder meer bij het NOS Radio 1 Journaal en is sinds 2007 hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. Het is niet de eerste keer dat hij kritiek heeft op Radio 1.
Volgens Van Gessel kan Radio 1 het makkelijk met de helft van het geld doen, als het systeem wordt veranderd. "Bij Radio 1 werken 350 mensen, bij BNR 45."
Terwijl Hilversum in afwachting is van de bezuinigingen, is BNR Nieuwsradio aan het investeren in de toekomst. "We hebben Humberto Tan aangetrokken voor ons ochtendprogramma. een majeure verandering. Daarnaast gaat de vormgeving om. Het soundlogo krijgt een nieuw jasje, het jinglepakket wordt nieuw." Het station heeft daarnaast een nieuwe slogan: 'BNR. Niets houdt je tegen.'
Maar BNR is niet alleen bezig met het station zelf, maar ook met zaken eromheen. "We onderzoeken de mogelijkheden van een maandblad en willen de interactiviteit op de site verhogen. We willen naar een miljoen unieke bezoekers per maand."
Met deze nieuwe initiatieven wil de zender voor zijn inkomsten minder afhankelijk worden van commercialverkoop, want volgens de hoofdredacteur is BNR momenteel te afhankelijk van spotjes. "Die kwetsbaarheid is extra voelbaar tijdens de crisis. Spotjes blijven wel belangrijk maar het moet breder."
Maar er is nog een motief voor het vergroten van het bereik via eerdergenoemde initiatieven. "BNR moet het bereiksmedium van de FD Mediagroep worden."