De Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5, Yorin, RTL
FM en Yorin FM) zal vanaf 2 augustus 2004 haar naam officieel wijzigen in RTL Nederland. Met deze nieuwe naam wordt de sterke band benadrukt met het moederbedrijf RTL Group, dat met 26 tv-stations en 24 radiostations in 9 landen het grootste televisie-, radio- en productiebedrijf in Europa is. Met de naamswijziging wordt tevens de eenwording van alle bedrijfsonderdelen onderstreept, die eind oktober allemaal definitief zijn verenigd in een gezamenlijke huisvesting op het Media Park te Hilversum. Vandaag presenteerde het station haar nieuwe vormgeving met een nieuw logo.
Vanochtend bevestigde de HMG al aan RadioFreak dat er een nieuw logo zou worden gevoerd. Deze is in eigen huis door de design afdeling ontwikkeld.
“RTL is een van de sterkste merknamen van de Europese mediaindustrie. Wat ligt er meer voor de hand om die naam hoog in het vaandel te zetten van een bedrijf dat de toekomst in wil als een eenduidige onderneming waarin geen muren bestaan tussen televisie en radio programma’s, programma techniek, interactieve media en verkoop. Met de introductie van RTL Nederland als merknaam is er na 10 jaar een einde gekomen aan de groepsgedachte die werd uitgestraald in de Holland Media Groep waarin een aantal zelfstandig opererende bedrijfsonderdelen was verenigd”, zo is de reactie van CEO Fons van Westerloo over de naamsverandering.