De onder tieners zeer populaire virtuele community Habbo Hotel start voor het einde van de zomer een online radio station, Habbo Radio. De Nederlandse zender is een pilot voor het gehele bedrijf.
In het virtuele Habbo Hotel kunnen Habbos, de deelnemers aan het spel, onder meer een eigen kamer inrichten, vrienden ontmoeten of een discotheek bezoeken. Bezoek aan het Habbo Hotel is gratis, maar voor een aantal extra diensten, zoals virtuele meubels voor een Habbo-kamer of duiken van een hoge duikplank, moeten leden wél betalen.
Habbos kunnen naar Habbo Radio luisteren als ze zich in de virtuele omgeving van het hotel bevinden, maar ook daarbuiten, vertelt Pordon, country manager Habbo Hotel Nederland. RealNetworks levert een speciale Habbo Player.
Het radiostation zendt 24 uur per dag muziek uit. Habbos kunnen stemmen op de artiesten die zij willen horen. We willen de Habbos invloed geven op wat er gespeeld wordt”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Op basis van de stemresultaten wordt een lijst van 50 artiesten samengesteld. Per artiest worden afhankelijk van de populariteit – tussen de drie en zes songs toegevoegd aan de playlist. Elke twee weken wordt een aantal nieuwe artiesten, waar het meest op gestemd is, toegevoegd en verdwijnt een zelfde aantal.
Naast muziek zijn er op het radiostation ook Habbo-nieuwtjes te horen en interviews met VIP-bezoekers van het hotel. Ook zullen Habbo’s zelf in een later stadium via creativiteitswedstrijden of andere manieren zelf meer invloed krijgen op de content. Op termijn worden eventueel commercials toegevoegd. Adverteerders hebben wel al direct de mogelijkheid om het frame van de Habbo Player te sponsoren.
De Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) exploiteert in Nederland samen met het Finse Sulake sinds twee jaar het Habbo Hotel. Per maand bezoeken zon 750.000 unieke bezoekers het Nederlandse Habbo Hotel, één op de drie Nederlandse tieners. Habbo Hotel bestaat inmiddels in 19 landen. [Emerce]