Yorin FM is al jaren een radiostation dat zich qua luistercijfers aan de onderkant van de radiomarkt staande probeert te houden. RTL Nederland betaalde in 2003 bijna 34 miljoen euro om acht jaar in Nederland uit te mogen zenden met het station. Maar het station scoorde niet goed en na verschillende metamorfoses besloot RTL Nederland het station van de hand te doen en te verkopen aan SBS Broadcasting, SBS doopte het station op 18 april om in Caz!
Caz! verhuisde naar Amsterdam om in te trekken bij SBS, topman Patrick Tillieux vroeg ex-BNN-voorzitter Gerard Timmer om het station om te bouwen en vorm te geven. Hij startte daarom op 1 maart als radiodirecteur. De radiobaas is eigenlijk de gene die aan het eind van de dag de kar trekt. Een directeur moet op de juiste knoppen drukken om het doel te halen. aldus Gerard Timmer over zijn nieuwe functie. Timmer werkte vanaf 1996 voor BNN en verliet de publieke omroep in 2005. Na ruim een jaar rust besloot hij zich op een nieuw media-avontuur te storten: het starten van een radiozender. Het bouwen van een organisatie vind ik het leukste om te doen. Ik heb dat ook bij BNN gedaan en haal er veel voldoening uit. Toen BNN eenmaal stond kende ik alle processen en dan ga je zoeken naar een nieuwe uitdaging.
Bij binnenkomst trof Timmer een slecht georganiseerd radiostation aan. Toen ik hier binnen kwam trof ik een leuke club mensen aan. Het was een talentvolle, enthousiaste en leuke club mensen, het enige probleem is dat ze niet goed behandeld zijn. Binnen de organisatie waren allemaal eilandjes. Djs wisten niet wie hun doelgroep was en wat van ze verwacht werd. Door veel met de mensen te praten hebben we dit kunnen oplossen. Daarnaast waren verkeerde mensen bij het station aan de leiding gekomen.
De opdracht voor Timmer was duidelijk: zet een sterk station neer. Vanaf het eerste gesprek heb ik gelijk mijn wensen kenbaar gemaakt. Ik wilde een nieuwe naam, nieuwe programmering en heel belangrijk dat het belang van de zender boven die van de dj gaat. Het moet namelijk duidelijk zijn waar het station voor staat. Een radiostation neerzetten is geen natte vinger werk. Er is eerst onderzoek gedaan naar de radiomarkt. Na een onderzoek ga je dat analyseren en vervolgens uitwerken in een positionering, je kiest een naam, bedenkt een vormgeving en je trekt nieuwe djs aan. Bij het analyseren en positionering kon Timmer gebruik maken van de kennis die zich binnen de SBS-groep bevindt. SBS heeft in Europa ongeveer 50 radiozenders.
De doelstelling van een commercieel radiostation is winst maken. Omdat we een duur frequentiepakket hebben word je gedwongen om hitradio te maken. Je kunt wel een jazz-zender starten voor mensen die houden van witte chocola maar dan verdien je geen cent. Daarom hebben we na onderzoek besloten om een urban-pop playlist te bouwen met pop-dance en een klein beetje pop-rock. De doelgroep waar we ons primair op richten is man/vrouw in de leeftijd 20 tot 34 jaar. Naast deze muziekstijlen hebben we besloten geen muziek te draaien die ouder is dan 1990 en die geen nestgeur heeft met Sky Radio en RTL FM. Daarmee willen we ons onderscheiden van de andere radiostations.
Als je naar de programmering kijkt zie je geen grote namen uit de radiowereld staan. Volgens Gerard Timmer is dat een bewuste keuze van hem geweest. Aan het begin heb ik tegen Tillieux gezegd dat als je grote namen op je station wilt hebben zijn er maar twee die het verschil in luistercijfers kunnen maken, dat zijn Edwin Evers en Ruud de Wild, beiden liggen vast bij Radio 538 en die kun je dus vergeten. Als je dat weet ruimt het al lekker op in je hoofd. Alle djs van Yorin FM hebben een aanbieding gekregen en ongeveer de helft is meegegaan naar Caz!. Henk Westbroek is niet benaderd door de zender, hij past niet bij de doelgroep. Bij Henk Westbroek denk je niet aan 20 tot 34 jaar en hij is meer een pop-rock man. Met Stenders en Jensen kon het station geen overeenstemming bereiken. De inperking van de muzikale vrijheid was voor Rob Stenders het grootste bezwaar om niet mee te gaan naar Caz!.
De komende tijd wil Gerard Timmer vooral werken aan het neerzetten van de naam Caz!. Mensen moeten er een gevoel bij krijgen, ze moeten het herkennen. Daarnaast hoopt hij de luistercijfers van het station weer omhoog te krijgen. Momenteel heeft het station een marktaandeel van 1.6 procent. Het belangrijkste is dat we een curve naar boven kunnen maken, aan het einde van dit jaar hoop ik weer boven de drie procent te zitten. De lijn moet zich daarna in een stijgende lijn voortzetten, maar radio is slowbusiness dus verwacht geen sprongen van drie procent.
Caz is een hitradiozender. Wat zijn de grote verschillen met de bestaande hitradiostations in Nederland?
De top 5 van verschillen van Gerard Timmer:We voeren een consistent muziekbeleid. Je hoort bij ons sochtends dezelfde soort muziek als in de avond. Dus geen Wolter Kroes in de ochtend en dan savonds een dance plaat.De muziek die we draaien is niet ouder dan 1990.We zijn qua muziek minder breed geprogrammeerd, je hoort bij ons bijvoorbeeld geen Bløf, Acda en de Munnik of Bon Jovi.We hebben een ander type dj. Radio 538 heeft bijvoorbeeld echte jocks, als je bij ons gaat kijken naar bijvoorbeeld Timur of Marc de Hond dan hebben ze een heel andere klankkleur. Ook behandelen we andere onderwerpen, je hoort eerder iets over wat op straat gebeurt dan shownieuws.En het feit dat we het zonder de grote namen doen. We zijn één van de eerste stations in Nederland die zich niet wil zetten in de ratrace om de djs.
Of dit ook de punten zijn waardoor Caz! de curve naar boven gaat maken weet Timmer niet. Uiteindelijk beslist de luisteraar wat beter is en naar welk station ze gaan luisteren. De cijfers gaan het uitwijzen.