“Het uitgangspunt van commerciële partijen is altijd: hoe kunnen we zoveel mogelijk marktaandeel en geld binnenhalen. Zij hebben nooit de bedoeling iets nieuws neer te zetten”, zegt voormalig Caz!-directeur Gerard Timmer in Adformatie. Timmer reageert hiermee op eerdere uitspraken dat Caz! geen gat in de markt was.
“Ik heb vaak afgevraagd of het de juiste stap was om na BNN bij Caz! aan de slag te gaan”, zo zegt hij verder het interview. “De eerste twee jaar levert een nieuw radiostation niets op, dat weer iedereen. Ik wilde dat gevecht wel leveren, maar toen ProSiebenSat1 een aantal maanden na mijn aantreden eigenaar werd van SBS, kreeg ik te horen dat we geen verlies meer mocht maken.”
Daarna was het volgens Gerard Timmer snel gedaan. “Je hebt twee manier om een radiostation op de kaart te zetten: marketing en grote dj’s aantrekken. Voor geen van beide was meer geld.” Hierdoor kon hij niet meer verder met de opbouw van de zender die in zijn ogen goed was gestart. “We hadden inmiddels bijna één procent marktaandeel gewonnen, wat in radioland echt normaal veel is.”
Timmer vertrok niet lang voordat SBS besloot Caz! te verkopen aan Arrow. Sinds 1 september is hij directeur televisieprogrammering bij de NPO.