De werkwijze van televisie moet meer gebruikt worden bij de radio. Dat zegt radiobaas Gerard Timmer van Caz! in Broadcast Magazine. “Bij televisie wordt over elke seconde zendtijd veel meer nagedacht. Ik wil dat die werkwijze iets meer wordt geprojecteerd op radio. Dus permanent jezelf afvragen: waarom doe ik het nou eigenlijk? Hoe kan ik het béter maken; die luisteraar beter aanspreken, of het programma beter voorbereiden? Terwijl de muziek loopt, met elkaar afspreken: dit zijn mijn laatste woorden, dan begin jij met dít verhaal, daarna springt híj eropin en dan kom ík het weer terughalen. Wat mij betreft mag dat meer worden gedaan.”
In het interview herhaalt hij verder veel dingen die hij in juni ook al tegen RadioFreak zei. De koers van Caz! werd volgens hem al bepaald voordat hij er kwam werken. “Vóór mijn komt op 1 maart heeft SBS al marktonderzoek gedaan. Aan de hand daarvan hebben we samen de huidige positionering bepaald.” Er is nooit overwogen om een Nederlandstalig format te nemen.
Timmer zei in juni al dat het belang van de zender boven die van de dj gaat. Het aantrekken van grote namen is dus bewust niet gedaan, alleen met Stenders is gesproken. Maar dat liep mis omdat hij teveel vrijheden moest inleveren. Aan het begin heb ik gezegd dat als je grote namen op je station wilt hebben zijn er maar twee die het verschil in luistercijfers kunnen maken, dat zijn Edwin Evers en Ruud de Wild, beiden liggen vast bij Radio 538 en die kun je dus vergeten”, zo zei hij in juni. Toch was het Evers die Caz! ‘een slap aftreksel’ van Radio 538 vond. “Ik vraag me af wat hem bewogen heeft dat te zeggen”, zegt Timmer nu. “Ik denk dat als je fair en objectief de moeite neemt om langer dan tien minuten naar Caz! te luisteren, je hoort dat wij zowel in muziek, tone of voice als positionering een andere zender zijn.”
Volgens Timmer is de muziekkeuze bewust smal gehouden. “Radio 538 zal een bredere database hebben dan wij. Wij draaien niet met 180 titels, zoals sommigen beweren, maar ook niet met 600. Je moet eerst scherp schieten, in de wetenschap dat het voor radio een tijdje duurt voordat mensen je gescand hebben.” En dat scannen mag volgens SBS drie jaar duren. “We hebben de eerste stap gezet, we hebben er nog twintig te gaan. Ik heb ingecalculeerd dat het niet snel gaat. Je gaat eerst een klap naar beneden maken, dan ga je langzaam stijgen en tussendoor weer iets zakken. Zo gaat dat.”
In de afgelopen maanden is er al veel aan ‘fine-tuning’ van de zender gedaan. “In een aantal slots waren we teveel aan het praten, we deden er merk- en stationsvreemde dingen op en creëerden daarvoor niet het gevoel dat het een music-driven station was. Daar hebben we veranderingen in doorgevoerd en dat vertaalt zich in een langere luistertijd.”