Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Op dit moment kunnen ruim 2 miljoen mensen radioluisteren via DAB+, de digitale opvolger van FM. Volgens Digital Radio Nederland bereikt DAB+ hiermee een volgend stadium in haar productlevenscyclus, de adoptie door de massamarkt.
In Nederland zijn op dit moment ruim 719.000 DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, verkocht. De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol. Dit blijkt uit onderzoek van NLO.
Vorig jaar bleek nog uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het aantal Nederlanders dat een DAB+ radio heeft niet was gestegen. Het aantal mensen dat een radio met digitale ether heeft blijft op zes procent steken. De bekendheid is wel licht gestegen. 29 procent van de Nederlanders weet wat DAB+ is.
De meest verkocht DAB+ radio’s zijn draagbare radio’s. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016.
Digitaal hybride
Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”