Home Landelijke radio ‘Gebrek aan toekomstvisie in topjaren speelt 3FM parten’

‘Gebrek aan toekomstvisie in topjaren speelt 3FM parten’

Gebrekkig zendermanagement van enkele jaren terug is een van de oorzaken van de sterk gedaalde luistercijfers van NPO 3FM. Dat zeggen kenners in De Volkskrant. “In de periode dat het succes niet op kon, tot zo’n vier jaar geleden, heeft het zendermanagement de zaak te veel op z’n beloop gelaten”, vertelt Arjan Snijders, initiator van de RadioRing en schrijver van het boek ’50 Jaar 3FM’.

Arjan: “Hun idee was: de naam 3FM is zo krachtig, het komt wel goed, de bekendste dj’s gaan niet weg, en als dat toch een keer gebeurt lossen we het wel op. Ze hadden overdreven veel vertrouwen in de merknaam. Uiteindelijk is die naam niets, het merk krijgt waarde door de mensen die er werken.”

Bekende gezichten

Voormalig 3FM-zendermanager Florent Luyckx wijst op het vertrek van bekende gezichten als Gerard Ekdom, Coen & Sander, Eric Corton en Rob Stenders tussen eind 2014 en eind 2016. “Dat is dodelijk voor ieder team, zeker in zo’n korte tijd. Het minste wat de leiding had kunnen doen, is beter anticiperen. Ik hield in mijn tijd rekening met het vertrek van Rob Stenders, die op 3FM ‘s ochtends vroeg presenteerde. In 2004 was het zo ver, toen stond Giel Beelen klaar om het over te nemen.”

Florent: “‘Presentatoren zijn heel belangrijk voor een radiozender. Op de radio stemmen mensen vaak af op dezelfde zender, uit gewoonte. Het vertrek van een dj is voor een deel van de luisteraars het moment om te kijken wat de concurrentie doet. Als die iets beters heeft, ben je ze kwijt.”

“Het minste wat de leiding had kunnen doen, is beter anticiperen”

Zwabberend muziekbeleid

Volgens Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum speelt het ‘zwabberende muziekbeleid’ de zender ook parten. “3FM had traditioneel veel luisteraars in de provincie, mede door de goede etherfrequentie. Rock en popmuziek vinden ze leuk, blijkt uit onderzoek. Toch heeft de zender in november 2016 gekozen voor een compleet nieuw muziekbeleid met meer Nederlandse hiphop, urban muziek en dance. Het gevolg: vaste luisteraars haakten af. Toen de vernieuwing na een half jaar deels werd teruggedraaid, kwamen ze niet meer terug”, zegt Evert in De Volkskrant.

Arjan Snijders: “Het muziekbeleid heeft de aftocht van luisteraars versneld, ook omdat ze zwabberen. De leiding verandert steeds van koers. Het lijkt nu een beetje paniekvoetbal omdat de luistercijfers blijven dalen. Nu weet niemand nog waarvoor 3FM staat.”

Dj’s

Volgens Snijders zijn de dj’s ook ’te weinig uitgesproken’. “De dj’s lijken te veel op elkaar en ze zijn te braaf. Ze komen uit dezelfde opleiding, weten precies hoe het moet en wat ze moeten laten: niet te lang praten, niet te grof zijn. De luisteraar ergert zich niet aan hen, maar raakt ook niet verknocht aan ze.”

> De hele analyse van De Volkskrant is hier te lezen

Foto: NPO 3FM