De beoogde fusie tussen GfK en TNS is definitief van de baan. In Nederland is TNS Nipo onderdeel van TNS en Intormart GfK onderdeel van GfK. Het vijandige overnamebod van WPP op TNS wordt nog te mager bevonden door de Engelsen, schrijft Emerce.
In mei 2008 maakten de bedrijven de intentie bekend om te fuseren. Op de Nederlandse markt had dat geleid tot een samengaan van GfK Nederland enerzijds en TNS-dochters Intomart en Nipo anderzijds. In juli 2008 stak marketing- en communicatiebureau WPP Group daar een stokje voor door zijn belangstelling voor TNS uit te spreken. Het fusieproces tussen TNS en GfK verdween in de koelkast, maar nog niet in de vriezer.
Met de huidige bekendmaking ligt de markt weer open. WPP’s bod geldt nog steeds, maar de Financial Times meldt dat de leiding van TNS het WPP-bod te laag vindt. Of WPP enkel een fusie wilde voorkomen of daadwerkelijk TNS in het overnamevizier heeft zal moeten blijken. Volgens de Guardian probeert TNS actief uit handen te blijven van WPP.
GfK presenteerde vanochtend zijn financiële prestaties over het afgelopen kwartaal. De Duitsers boekten afgelopen kwartaal een omzetgroei van 11,4 procent. Over de eerste zes maanden kwam de omzet uit op 590 miljoen euro. De winst in die periode bedroeg 30 miljoen euro.