De Autoriteit Consument en Markt (ACM) geeft geen toestemming voor de fusie van RTL Nederland en Talpa Network. Na een onderzoek, dat veel langer duurde dan gepland, concludeert de toezichthouder dat door de samenvoeging van beide bedrijven een te machtige partij in het commerciële medialandschap ontstaat.
“Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening”, aldus de ACM. Ook de eerder voorgestelde aanpassingen in de plannen, waaronder het beleggen van de verkoop van tv-commercials bij uitgever Mediahuis, zijn onvoldoende. Het officiële besluit volgt binnen enkele weken.
RTL Nederland en Talpa Network kondigden anderhalf jaar geleden aan te willen fuseren om zo te kunnen concurreren in een markt die door streamingdiensten steeds internationaler wordt. Binnen de Nederlandse markt zou echter een mediabedrijf ontstaan dat met zender als RTL 4, RTL 5, SBS6 en Veronica een heel groot deel van de tv-markt in handen zou krijgen. Er waren zorgen bij adverteerders, productiebedrijven en werknemers over de nadelige gevolgen van zo’n machtsconcentratie.
RTL en radio
Op het gebied van radio was de fusie een unieke kans voor RTL om na meer dan 15 jaar weer actief te zijn op de radiomarkt. Door de fusie zou het bedrijf Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica in handen krijgen. Eind vorig jaar werd al wel duidelijk dat minstens één van die drie zenders vanaf september niet langer een FM-frequentie heeft, omdat één bedrijf nog maar drie FM-kavels mag bezitten na de herverdeling van de frequenties.
RTL Nederland en Talpa Network laten in een verklaring te weten teleurgesteld te zijn in het besluit van de ACM. De twee mediabedrijven hebben besloten het huidige fusieproces te stoppen.