FunX is op zoek naar een nieuwe partner binnen Publieke Omroep voor de landelijke editie op de kabel. Dat zegt FunX-directeur Willem Stegeman op Publiek Centraal. Begin december zei BNN de bestuurlijke samenwerking op. Toch blijven de twee op inhoudelijk vlak wel samenwerken. De Raad van Bestuur van Publieke Omroep is nu op zoek naar een nieuwe partner voor het landelijke FunX.
“Wat ik weet is dat Ruurd Bierman samen met radiodirecteur Jan Westerhof bezig is een plan te trekken om FunX op een andere manier in te bedden binnen de Publieke Omroep. De richting waarin wordt gedacht is dat we niet, zoals eerder met BNN, aan één omroep worden gekoppeld maar aan meerdere omroepen. Maar het is allemaal nog niet rond”, zo zegt Stegeman.
De kabelfrequentie van FunX is in handen van de Stichting Colourful Radio, een neventaak van de Publieke Omroep. Alleen de zendgemachtigden binnen het landelijk bestel hebben het wettelijk recht om op die frequentie uit te zenden. “Wij niet, sterker wij zijn helemaal geen omroep. FunX is eigenlijk een soort werkmaatschappij die content levert”, zegt de radiodirecteur. “Om die content uit te kunnen zenden op het kabelkanaal van Colourful Radio moeten we dus worden gekoppeld aan een of meer van de 22 Hilversumse omroepen. Zo gaat het ook met onze uitzendingen in de vier grote steden. Daarvoor werken we samen met de lokale omroepen die de etherfrequenties bezitten. Deze constructie is trouwens niet alleen nodig om het legaal te houden. Het zorgt er ook voor dat FunX resultaatgericht kan blijven werken. Doordat we geen last hebben van vervelende mediapolitiek en vergunningenpolitiek kunnen onze makers goede, op de luisteraar toegespitste programmas blijven maken.”
Door met meerdere omroepen in zee ta gaan hoopt Stegeman een breder draagvlak bij de omroepen te krijgen. “Wij willen graag als collegiaal partner iets betekenen voor álle omroepen. Samenwerken op zich is overigens niet de doelstelling. Samenwerken is alleen goed als het beide partijen iets oplevert. Het succes van de afgelopen jaren toont aan dat wij heel goed in staat zijn om (allochtone) jongeren te bereiken. Op dat vlak kunnen de landelijke omroepen iets van ons leren, denk ik. Wij kunnen van Hilversum veel leren op het gebied van kwaliteit en professionaliteit.”
Inmiddels denkt FunX er ook over om tv te gaan maken. “Wij hebben de afgelopen vier jaar heel veel mensen over de vloer gehad die het product FunX op televisie wilden brengen. Wij hebben dat steeds bewust afgehouden, omdat tv een heel ander vak is. Het is veel complexer dan radio en vereist een hoge kwaliteit. Wij wilden eerst de tijd nemen om onze organisatie op te bouwen, die toch vooral bestaat uit jonge, beginnende programmamakers. Ook wilden we goed nadenken over hoe het radiomerk FunX en onze slogan Welkom bij jezelf het beste naar beeld kan worden vertaald. Inmiddels is onze organisatie sterk genoeg en we denken dat de tijd rijp is om deze stap te zetten. Het beslissende duwtje was het stoppen van de muziekzender The Box. Dat was een door ons publiek goed bekeken kanaal. Zij hebben het gat achtergelaten waar wij nu in willen springen.”