Eenderde van de Nederlandse internetters luistert wel eens radio via het web. Dat is een toename van ruim twaalf procent, blijkt uit een onderzoek van het IAB,de branchevereniging voor digitaal adverteren. Jongeren besteedden 43 procent van hun ‘mediatijd’ op internet, het dubbele van volwassenen.
Naarmate meer Nederlandse huishoudens over breedbandinternet beschikken, kabel of ADSL, groeit het aantal consumenten dat traditionele diensten zoals radio, televisie en telefonie via internet afnemen. Deze verschuiving was al jaren duidelijk. Het IAB publiceerde gisteren een marktonderzoek dat het door Interview NSS uit liet voeren.
Uit het IAB-onderzoek blijkt, dat een derde van de internetters het radiotoestel uit laat staan en de geluidsgolven via internet tot zich neemt. Een jaar geleden was dat nog een kwart.
Opvallend, maar niet verrassend, is dat jongeren aanzienlijk vaker de radio en televisie uit laten staan. Wat ze op de oude kijk- en luisterkasten konden vinden, is ook beschikbaar op internet. Waar volwassenen 36 procent van hun ‘mediatijd’ besteden aan televisie, 31 procent aan radio en 20 procent aan internet, ligt die verhouding bij jongeren totaal anders. Zij besteden 43 procent van de tijd dat ze media consumeren op internet, meer dan het dubbele van de oudere populatie.
Dat bevestigt het beeld dat Ilse Media-dochter NewRulez vorig jaar aan de hand van eigen onderzoek onder jongeren schetste. NewRulez-directeur Toon Branbergen: “Daaruit bleek dat vooral streaming audio en video hard groeien. Het distributiemedium is niet meer belangrijk.”
Uit het onderzoek van New Rulez bleek dat jongeren dagelijks 2,5 uur per dag actief zijn op internet. Iets meer dan een uur per dag staat de internetradio aan. Veertig procent luisert tussen de 15 en 60 minuten naar internetradio. Tien procent 3 uur of meer. [Emerce]