De omzet van radioreclame is tussen de 20 en 30 procent gedaald tijdens de coronacrisis, meldt onderzoeksbureau Screen Force aan de NOS. Bedrijven gaven minder uit aan reclame, onder meer om te besparen op de kosten en vanwege grote onzekerheid door corona.

Volgens directeur Liedewij Hentenaar van het Radio Advies Bureau is er ook een positieve kant aan de coronacrisis. “Gedurende de lockdown steeg onze luistertijd met 10 procent. Dat is een omgekeerde trend als je kijkt naar hoe het de afgelopen jaren ging.”

Ontslagen

Door de grote daling van de inkomsten moest Talpa, eigenaar van vier radiozenders, veel personeel ontslaan. RadioCorp en FD Mediagroep namen ook maatregelen om de kosten terug te dringen. De STER meldde al dat de inkomsten fors lager lagen. Het hielp ook niet dat grote evenementen werden afgelast.

De reclame-inkomsten van televisiezenders zijn het eerste half jaar met 23 procent gedaald. Tegelijkertijd werd er meer televisie gekeken dan vorig jaar: gemiddeld 6 extra minuten per dag.

Foto: Talpa