De website Fok.nl heeft vanochtend een petitie van 11.011 handtekeningen aangeboden aan Florent Luyckx tegen het verdwijnen van het kuiken uit het logo van Radio 3FM en het commerciëler worden van het publieke popstation.
“Radio 3FM is nog steeds de eerste met nieuwe muziek, we roepen het alleen niet meer hardop”. Florent Luyckx vindt de kritiek op het ‘nieuwe’ Radio 3FM onterecht. “We zijn naar buiten toe commerciëler geworden, maar we blijven de publieke popzender”.
Dat meldde Luyckx, sinds kort zendercoördinator van Radio 3FM, vanmorgen in een gesprek met vier vertegenwoordigers van FOK!. Deze boden hem de handtekeningen van ruim elfduizend 3FM-luisteraars aan die de afgelopen week te kennen hadden gegegeven dat ze ‘hun kuiken en hun popzender’ niet kwijt wilden. De petitie was gestart naar aanleiding van diverse berichtgevingen in de media, maar volgens Luyckx is daar een verkeerd beeld geschetst. Dit onderstreepte de aanwezige communicatiemanager Bart de Vooght ook.
Vorige week maakte 3FM, tijdens het Lowlands festival, haar nieuwe logo en slogan bekend. Het oude vertrouwde gele piepkuiken met de zonnebril werd daarmee voorgoed verleden tijd. Het nieuwe logo heeft een grafitti-uitstraling en ziet er volgens velen ‘ niet uit’ voor een serieuze popzender. Hierdoor ontstond het beeld dat Radio 3FM van een zender met aandacht voor nieuwe, onbekende muziek en bands, zou veranderen in een kloon van zenders als Radio 538 en YorinFM. Florent probeert deze vooroordelen te ontkrachten.
“Als ik een playlist van exact een jaar geleden neem, en die leg ik naast een lijst van vandaag, zie je helemaal niet zoveel verschil”, legde Luyckx FOK! uit. Wel is het zo dat er bewust commerciële muziek en hits worden gedraaid, maar men wil nou eenmaal ook bekende muziek horen. Dat maakt 3FM echter nog geen 538. “Als 538 TMF was, dan zouden wij MTV zijn, zo moet je het een beetje zien”, aldus Luyckx. Onderzoek had uitgewezen dat de naam 3FM bij 66% van de jongeren tussen de 13 en 19 niet direct bekend was. ”Hier schrokken we heel erg van. Van de overheid hebben we een missie en dat is een popzender te zijn met een groot bereik onder de doelgroep van 13 tot 35.’ Op de vraag of hij niet bang was dat door de huidige vernieuwing de oudere luisteraars zouden afhaken was hij zeer stellig. ”Alles wat boven de 35 jaar luistert is mooi meegenomen maar niet onze missie.” De kritiek dat met name overdag de zender te commercieel is geworden wordt ook van de tafel geveegd. ”Wij geven nieuwe dingen een kans, als het bij ons aanslaat nemen de commercielen het over en gaan er mee vandoor. Als wij het dan door blijven draaien zijn wij ineens commercieel, zo werkt het natuurlijk niet.” Als voorbeeld geeft Florent Di-rect, die ontdekt werd door Stenders, maar inmiddels verbonden is aan 538 met de slogan Di-rect=538. “Dat doet pijn onder de DJ’s.”
Het gekoesterde 3FM-kuiken zal niet terugkeren. Na de lancering van het nieuwe logo is er inmiddels een campagne gestart met straatposters en televisiespots. Volgens de zendercoördinator had het station behoefte aan een nieuw logo, zonder een icoon als het kuiken. Veel huidige dj’s wilden ook van het kuiken af aangezien deze nog wel eens het mikpunt was van tegenacties van de commercielen. Nu hebben we een beschermd merk, wat niet gevoelig is voor spot of hoon. Samen met de term ‘serious radio’ welke juist gekozen is omdat ze op vele manieren intepretaarbaar is zal deze campagne 3FM onder de jongeren bekend moeten maken.
Florent Luyckx was desondanks blij met de georganiseerde actie. “Het is goed om te zien dat er zoveel mensen zijn voor wie het kuiken en 3FM echt iets betekenen, die een binding met ons station voelen”. Die vaste luisteraars hoeven niet bang te zijn hun favoriete station te gaan verliezen. [Fok! / RadioFreak]