Regelmatig laait de discussie weer op: moet 3FM zijn zenderpakket afstaan aan NPO Radio 5? Zoveel mensen, zoveel meningen, blijkt ook uit een rondgang van RadioFreak.nl. “Toen 3FM een paar jaar geleden de kans had om zich 3 te noemen, werd het weer 3FM. Kans verschoten. Welke jongere zit er nou nog bij een radio?”, zei Fred Siebelink onlangs.

De discussie over het afstaan van de FM-frequentie van 3FM woedt al langere tijd. Mediabureau Vizeum, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, opperde eind 2017 om het zendpakket over te hevelen naar Radio 5. Dat voorstel kon rekenen op steun van Radio 5-dj’s als Jeroen van Inkel, Bert Kranenbarg en Andries Knevel, terwijl Hans Schiffers juist geen uitgesproken voorstander bleek.

Ook Astrid de Jong liet recent nog weten voorstander te zijn van een FM-wissel. “Er moet veel meer op onlineradio worden ingezet bij de NPO. Online en podcast: daar zit de kracht van 3FM, want daar zitten de jongeren. Zodra Radio 5 een FM-frequentie heeft, dan verdubbelen de luistercijfers en gaan Gijs Staverman en Stefan Stasse er naartoe.”

“FM van Radio 4 naar Radio 5”

Sieb Kroeske, radiodocent bij InHolland, erkent dat het marktaandeel van Radio 5 kan verdubbelen als het station een FM-frequentie krijgt. Maar 3FM zonder FM-frequenties, dat ziet hij niet zitten. “Ik zeg: doe dan de FM van Radio 4 naar Radio 5. Kwaliteit en digitaal speelt bij klassiek veel meer een rol. Bij pop speelt dat veel minder een rol.”

De meeste luisteraars van FM zitten toch in de auto, en jongeren luisteren toch veel meer online of digitaal? “Ja”, zegt Kroeske. “Dus dan zou je weer zeggen: doe die FM maar naar Radio 5, dat is keihard in de groep van de automobilist.”

Maar een kanttekening is op zijn plaats, benadrukt de radiodocent. “De overheid wil de FM ergens halverwege de jaren 20 afkoppelen. Dus ik zie de afkoppeling bij 3FM nu niet als een noodzakelijk iets. Het lijkt me voor de zender veel beter om het doel en de visie die ze hebben voor hun toekomst, verder door te pakken en uit te voeren.”

“de FM van Radio 4 naar Radio 5. Kwaliteit en digitaal speelt bij klassiek veel meer een rol”

“Deel het zenderpakket”

Patrick Kicken, die de afgelopen jaren tal van gesprekken voerde met bekende radiomakers, pleit ervoor om het FM-pakket te delen. “Overdag Radio 5 erop en vanaf 18:00 uur 3FM. Een beetje zoals Veronica het tv-kanaal deelt met Disney XD overdag.”

Kicken: “Als jeugd al met radio bezig is, dan is dat niet overdag, want dan zitten ze op school. En onderweg zullen ze toch altijd kiezen voor een app om naar 3FM te luisteren. Voor ouderen geldt dat ze bijna allemaal nog een FM-radio in huis hebben. Na het avondeten gaat bij 50+ de TV aan, terwijl de jeugd dan bijvoorbeeld juist op de kamer huiswerk zit te maken.”

Volgens radiocoach Pierre Papa is het juist van groot belang dat 3FM zich als onlinemerk profileert en zich niet alleen vasthoudt aan de FM. “De grootste uitdaging voor de toekomst is online.”

Commercieel oogpunt

Had de discussie over het al dan niet afstaan van de FM-frequentie ook gewoed als 3FM de afgelopen jaren niét veel marktaandeel was verloren? Dat blijft gissen. De zender heeft in de recente metingen juist de weg omhoog weer een beetje gevonden en wint aan marktaandeel.

Vast staat wel dat 3FM uit commercieel oogpunt interessanter is dan een Radio 5, dat een aanzienlijk oudere doelgroep bedient. “3FM is gericht op de jonge doelgroep en die radiospotjes leveren meer op”, zei STER-directeur Volmer eerder.

Foto: Michel Schnater | NPO