Als NPO 3FM na de zomer nog altijd de weg omhoog niet heeft gevonden, dan heeft de zender voor jongeren écht een probleem. Dat voorspelt oud-zenderbaas Florent Luyckx vandaag in het AD. Luckyx bekritiseert in de krant de marketingstrategie van de zender, volgens hem moet er meer aan marketing worden gedaan. “Ik zie nauwelijks communicatie naar buiten toe. Luisteraars krijgen de informatie over hun zender nu via de media die berichten over hoe slecht het daar gaat. Het is hoog tijd voor een campagne die toont waar 3FM voor staat.”
Luckyx merkt op dat de publieke zender er vooralsnog onvoldoende in slaagt om jongeren op alle denkbare online-platforms te verleiden om weer te luisteren. “Na een nieuwe programmering zie je het marktaandeel altijd zakken. Dat zijn de natuurwetten van de radio. Je hebt dan zeker een jaar nodig om te klimmen. 3FM kan dus echt nog wel groeien, maar na de zomer moet je dat wel gaan zien. Anders hebben ze een probleem.”
In de meest recente luistercijfers komt 3FM uit op een marktaandeel van 5 procent – het laagste cijfer van deze eeuw. Als na de zomer dat marktaandeel nog steeds niet is gestegen, zou de zender moeten experimenteren met andere muziek en misschien ook gaan schuiven met dj’s.
Geen marktleider meer
Volgens Sieb Kroeske, docent radiomanagement, is de kans klein dat 3FM ooit weer een historisch hoog marktaandeel krijgt. In december-januari 2013 behaalde de zender nog een marktaandeel van 12,1%, tegenover 5% nu. “Je hebt te maken met een jonge doelgroep die niet alleen luistert, maar tussendoor ook vlogs volgt en op Spotify zit. Marktleider worden zal echt niet meer het doel zijn. Ik denk dat de zender straks tevreden is met een marktaandeel van zo’n 6 à 7 procent.”
Volgens Kroeske had 3FM een probleem gehad als het geen publiek, maar een commercieel station was geweest. “Dan hadden ze het niet volgehouden.”
Oud-zendermanagers
Florent Luyckx laat zich, net als voormalig zendermanager Paul van der Lugt, nog regelmatig uit over het kwakkelende 3FM. Van der Lugt, die voor Luyckx zendermanager was van de publieke zender, noemde 3FM afgelopen maand nog ‘een radiostation in opbouw‘.
Wilbert Mutsaers, tot eind 2015 zendermanager bij 3FM, houdt zich daarentegen stil in de media. De afgelopen tijd was er de nodige kritiek op Mutsaers: hij zou geen langetermijnvisie hebben gehad, durfde niet te vernieuwen en zou te lang hebben doorgesudderd met het succesvolle 3FM van Coen & Sander en Gerard Ekdom.
Mutsaers liet onlangs desgevraagd aan deze site weten zich niet openlijk uit te willen spreken over 3FM. “Om opvolgers niet voor de voeten te lopen”, was toen zijn motivatie.
>> Het interview met Florent Luyckx in het AD is te lezen via Blendle (betaald)
Foto: William Rutten