Erik de Zwart is blij dat de publieke omroep reclame uitzendt. Dat zegt hij tegen Spreekbuis. "De STER is een financieringsvehikel voor de publieke omroepen en ik vind het prima dat het bestaat. Wanneer je reclame weg zou halen van de publieke zenders krijg je een enorme scheve verhouding. Het is belangrijk voor het bedrijfsleven, de publieke omroepen, maar ook de commerciële omroepen."
Commerciële omroepen vinden juist dat de publieke omroep marktverstorend is door reclame uit te zenden. Volgens de dj van Radio Veronica en oud 538-baas kunnen adverteerders moeilijk alle consumenten bereiken als de publieke omroep reclame-vrij wordt. "Ik ben in het verleden actief geweest in de Deense media. Daar had je publieke radiozenders zonder reclame, wat resulteerde dat er geen radioreclame markt was en het heel moeilijk was om een commerciële radiozender uit te rollen."
Toch is De Zwart wel kritisch. "De STER moet zich uiteraard wel als volwaardige marktpartij gedragen en moet letten dat hun prijsstellingen niet marktverstorend zijn."