Erik de Zwart vindt dat Radio 2 en 3FM zo snel mogelijk commercieel moeten. De station director van Radio Veronica zegt in het AD: "Ik zou niet weten welke publieke functie de stations hebben."
De Zwart vindt dat de zenders te duur zijn en dat het beter kan. "Ik daag radiodirecteur Jan Westerhof van de NPO uit om de programmering van Radio 2 en 3FM eens aan ons over te laten. Dat scheelt mensen en geld. Met onze kennis gaan de zenders misschien zelfs beter scoren dan ze nu doen." Momenteel scoren 3FM en Radio 2 een marktaandeel van 9 en 9,1 procent, Radio Veronica heeft 4.2 procent.
De Zwart heeft al vaker laten merken dat hij van de twee publieke zenders af wil. Nu zegt hij dat hij op het idee kwam nadat Staatssecretaris Sander Dekker een duidelijker onderscheid wilde tussen de publieke en commerciële televisiezenders. De Zwart gaat nog een stap verder. "Je kunt Radio 2 en 3FM ook verkopen. Ik zie daar wel brood in." Volgens hem zit er eigenlijk geen verschil tussen de zenders. "We draaien allebei plaatjes, er is reclame, we opereren in dezelfde luisterwereld. De publieke omroep moet mensen met elkaar verbinden, klinkt het altijd. Alsof wij dat niet doen. Je moet wel, want anders luistert niemand naar je." Volgens hem hebben Radio 1 en Radio 4 wel een publieke taak maar over Radio 2 en 3FM zegt hij: "Ik zou niet weten welke publieke functies Radio 2 en 3FM hebben."
De gevoelens van De Zwart komen ook door de ongelijkheid in radioland. Tegen de krant zegt hij: "Publieke zenders hebben alle vrijheid. Naast de Top 2000 op Radio 2 is er onbeperkt tv-zendtijd. Wij moeten zulke aandacht inkopen. En waarom beschikken ze daar over vier FM zenders en moeten de commerciëlen het stellen met twee? Het model is zwaar achterhaald. Het wordt tijd voor verandering. De Zwart probeert ook in Den Haag politici achter zijn plan te krijgen.
Jan Westerhof, Directeur Audio van de NPO, vindt dat De Zwart in een andere wereld leeft: "Hij leeft in een wereld waarin alles te koop is en inwisselbaar. De suggestie dat Radio 2 en 3FM te koop zijn geeft inzicht in zijn beperkte commerciële focus. Bij de NPO is het publiek de eigenaar. Een commercieel radiostation draait muziek die de grootste gemene deler onder het publiek wil horen om zoveel mogelijk commercials te verkopen, een publieke zender opent nieuwe deuren: nieuwe muziek, andere muziek."
Momenteel zijn 3FM en Radio 2 bezig de programmering aan te passen. Komende zomer en herfst zal vooral de programmering van 3FM aangepast worden.