Het marktaandeel van Q-music zit de laatste jaren flink in de lift. Sinds 2012 is het marktaandeel gestegen van 5.5 procent naar 9.4 procent, met een uitschieter van 9.7 vorig jaar. Volgens marketing directeur Robert Bernink komt dit door de duidelijke koers en missie van het station en door acties zoals Het Geluid. Tegen Adformatie zegt hij over die missie: "elke dag plezier, energie en een goed gevoel brengen in het leven van onze luisteraar."
De luisteraars zijn erg belangrijk voor het station zegt Bernink: "Ze centraal stellen in alles wat we doen om aansluiting te vinden op hun behoeften gedurende de dag. Ze laten meedenken en meedoen. Dat gebeurt primair op radio. Q-music brengt radio die bij veel luisteraars bijna verslavend werkt, omdat ze door de juiste mix van muziek, campagnes en de woorden van dj’s geraakt worden. Bij Q-music werken wij met bekwame, creatieve en vooral gepassioneerde mensen met liefde voor het vak, die met én voor elkaar door het vuur gaan. De combinatie van de juiste mensen met een duidelijke missie heeft ervoor gezorgd dat er de laatste meetperiode zo’n 2,6 miljoen mensen wekelijks gemiddeld meer dan 3 uur naar ons luisteren."
Ook de acties zoals Het Geluid zorgt voor een stijging in het marktaandeel. "Die actie loopt van de laatste week augustus tot half oktober en daar steken we altijd veel effort in, ook in termen van communicatie. Vorig jaar duurde het heel lang voordat het geluid werd geraden en dat is gunstig, omdat het dan steeds spannender wordt om het te raden. Het gaat steeds meer leven onder de luisteraars." Dit was vorig jaar te zien in de luistercijfers toen het station een recordmarktaandeel haalde van 9.7 procent. "Als heel lang niet wordt gezegd wat mensen in hun hoofd hebben, dan raken ze er steeds meer van overtuigd dat ze het bij het rechte eind hebben. Er wordt dan ook steeds meer ge-sms’t, en daardoor wordt de kans kleiner dat je in de uitzending komt." Gisteren werd het laatste geluid van dit jaar geraden en dit leverde 44.800 euro op.