De nieuwe stichting Digitale Radio Documentatie Bureau (DRDB) wil digitale radio in Nederland op de kaart zetten. DRDB wil contentleveranciers, radiozenders, overheid, detailhandel, fabrikanten en investeerders bij elkaar brengen om gezamenlijk de marketing voor digitale radio (DAB) te doen, zo meldt Emerce.
Op dit moment kunnen alleen inwoners van de hele Randstad en delen van Gelderland en Noord-Brabant Digital Audio Broadcasting (DAB) ontvangen. Eind volgend jaar moet 70 procent van de Nederlanders naar DAB kunnen luisteren.
Sander Tinnemans van Music-Matters, een distributeur van onder andere DAB-radios, is oprichter van de DRDB. “In de organisatie moet door diverse partijen geld worden gestoken, waarmee marketingpower opgebouwd kan worden om digitale radio een boost te geven. DRBD moet marketingmensen betalen om digitale radio op allerlei en merkonafhankelijk manieren te gaan promoten.”
Alleen de Publieke Omroep is nu te ontvangen via digitale radiokanalen. Nog geen commerciële zenders is beschikbaar op DAB. In juni 2006 kunnen deze zenders zich inschrijven voor licenties. [Adformatie]