De drankindustrie zal ook dit jaar geen drankreclames uitzenden op Slam!FM. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), waar de drankindustrie in zit, laat onderzoeksbureaus jaarlijks vaststellen welke radio- en tv-zenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.
Uitzending van alcoholreclame op een van de zenders wordt als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken aangemerkt. Een jongerenzender is een zender die meer dan 25 procent minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.
Vorig jaar werd HitRadio ook aangemerkt als jongerenzender, maar de STIVA noemt HitRadio Veronica, de opvolger van HitRadio, dit jaar niet.
Op 1 januari 2009 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Sindsdien is het verboden om alcoholreclame uit te zenden tussen 06:00 en 21:00 uur. De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Continu LuisterOnderzoek.