RTL Nederland komt hoogstwaarschijnlijk in handen van DPG Media. Na de mislukte fusie van RTL Nederland en Talpa Network, waarvoor de ACM geen goedkeuring verleende, kiest RTL er toch voor om niet zelfstandig verder te gaan. DPG Media betaalt 1,1 miljard euro om RTL in te lijven.
De overname moet nog wel goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Maar omdat DPG Media niet actief is op de tv-markt, is de kans op goedkeuring groter. Ook wordt de overname nog voorgelegd aan de ondernemingsraden van beide bedrijven.
Groot mediabedrijf
Door de fusie ontstaat een groot mediabedrijf dat bestaat uit de tv-zenders van RTL, radiozenders Qmusic en JOE, kranten als AD, Volkskrant, Trouw en regionale dagbladen, een flinke lijst met tijdschriften en een heleboel online merken waaronder Videoland, Buienradar en NU.nl. Het merk RTL is onderdeel van de overname en zal dus blijven bestaan.
“We geloven sterk in de toekomst van televisie & streaming waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is. RTL en Videoland zijn succesvolle lokale merken met een fantastische programmering die gewaardeerd wordt door een breed publiek. RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media”, zegt Erik Roddenhof, de CEO van DPG Media.
Noodzakelijk voor media-industrie
CEO RTL Nederland Sven Sauvé zegt in een persbericht: “We hebben altijd gezegd dat consolidatie noodzakelijk is in de Nederlandse media-industrie. Daarom ben ik heel enthousiast dat DPG Media deze stap samen met ons wil zetten. Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek op alle denkbare platformen.”
In thuisland België heeft DPG Media naast radio, print en online, ook al tv-zenders in handen. Het gaat om de Nederlandstalige tv-zenders van VTM. Daarnaast zijn de Franstalige RTL-zenders in België voor 50 procent in handen van DPG Media.
Foto: DPG Media