“De cijfers zijn om verdrietig van te worden, maar we laten de koppies niet hangen.” Met die woorden reageert Domien Verschuuren op de meest recente luistercijfers. NPO 3FM is tot een marktaandeel van 3,4 procent gezakt, het laagste cijfer in jaren. Begin 2015 lag het marktaandeel van de publieke zender nog op negen procent.
Ook tv-presentator Jan de Hoop heeft de recente luistercijfers gezien. “Het is niet lullig bedoeld, maar wij vinden het niet goed”, reageert hij via een videoboodschap op Twitter aan Domien. “Wij zijn fan en ik vind dat 3FM omhoog moet. Concurrentie is ook goed voor de andere zenders. En daarom hebben wij de Domien-mok bij het ‘Ontbijtnieuws’.”
Domien reageert met: “Wat een heerlijke video weer. Dank voor de lieve woorden.”
Luisterdip
De luistercijfers van 3FM zitten al langere tijd in een dip. Na twee pieken tijdens 3FM Serious Request 2012 (met 12,1 procent marktaandeel) en 2013 (met 11,8 procent), gaat het voornamelijk bergafwaarts met de luistercijfers. Het vertrek van boegbeelden als Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in 2015 droeg daar aan bij.
Domien zei vorig jaar nog dat hij het ‘een haalbaar doel’ vindt om 3FM in september 2018 weer op zes procent marktaandeel te hebben. Dat is een stijging van 2,6 procentpunt ten opzichte van de huidige cijfers.
Wat een heerlijke video weer. En dank voor de lieve woorden! De cijfers zijn om verdrietig van te worden, maar we laten de koppies niet hangen. 🙂 x
— Domien Verschuuren (@Domien) 21 maart 2018
Foto: Hans-Peter van Velthoven | 3FM