Er is de afgelopen jaren te weinig gedaan aan langetermijndenken binnen 3FM. Dat zei Domien Verschuuren vanavond in ’50 Jaar 3FM’ op KX Radio. “We zijn twee jaar te lang doorgegaan met het 2013-gevoel. We hadden niets te bouwen, omdat het zo goed ging. We zijn heel lang op die 2013-boot door blijven varen, totdat we eind 2015 zagen: oh, maar wacht even, onze beste mannen zijn van het schip af en we hebben geen koers waar we in 2016 op gaan varen.”
Volgens Verschuuren was 3FM in 2013 op de toppen van haar kunnen. “Die zender klopte gewoon. Gerard Ekdom was op de toppen van zijn kunnen, Coen en Sander waren de nummer 1 van Nederland, Giel was met allemaal toffe dingen bezig in de ochtend. We hebben met z’n allen wel iets te lang genoten van het feit dat het allemaal zo lekker klonk en het allemaal zo goed ging”, zie de 3FM-dj.
Hoe anders de situatie anno 2016 is, schetst Verschuuren ook. “Giel heeft het moeilijk. Moeilijk in luistercijfers en in wat mensen van hem vinden. Blijkbaar is het heel cool om Giel Beelen te bashen. En we hebben een middagshow die net nieuw is; Frank van der Lende heeft nog heel veel terrein te winnen. Hij heeft al veel zieltjes gewonnen, gelukkig, maar Frank staat ook nog niet zo stabiel als Coen en Sander uiteindelijk gingen staan.”
Nieuwe programmering en logo
Volgens Verschuuren is de kans groot dat er het komende jaar veel gaat veranderen in de 3FM-programmering. “Ik denk dat je, als je de programmering van vandaag tegenover die van 2017 zet, je je ogen uitkijkt. Ik weet zeker dat er op heel veel cruciale plekken in de programmering andere poppetjes gaan staan dan je nu ziet.”
Ook een nieuw logo sluit Verschuuren niet uit. “Het huidige logo wordt ingekleurd door Giel Beelen, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga, Gerard Ekdom en zelfs Dolf Jansen, Claudia de Breij en Rob Stenders. Het is maar buitenkant, maar met een nieuw logo kunnen we wel nog meer het ‘ons-gevoel’ creëren.”
Verschuuren heeft alle vertrouwen in Basyl de Groot, de nieuwe zendermanager van 3FM. “Er moet echt wat gaan gebeuren, we moeten 3FM echt opnieuw gaan uitvinden”, besluit Verschuuren.
Foto: Hans-Peter van Velthoven | 3FM