De naam NPO wordt gehypet volgens de algemeen directeur van de VPRO Lennart van der Meulen. In zijn column bij de seizoensaftrap zei hij dat de NPO een merk is dat geladen wordt als nationaal instituut en wordt gehypet met een bombardement aan politiek correcte emotie dat daar bij hoort.
"Mij beneemt die introductie de adem", zegt Van der Meulen. "Ik kom terneer geslagen uit De Vorstin na de NPO seizoenpresentatie. Ik schrik van het te eendimensionaal beeld dat geen recht doet aan de gelaagdheid en diversiteit van programma’s die achter de NPO en de netprofielen schuil gaan."
Ook waarschuwt Van der Meulen voor het gevaar dat op de loer ligt dat de 'één merk strategie' steeds minder uitzonderingen op de regel toestaat. "Steeds minder afwijkingen van de norm en variaties op een thema. En dan scheppen we tegen beter willen in ons eigen monster van de grauwe middelmaat, een gulden middenweg die uiteindelijk doodloopt. Daar wil ik tegen waarschuwen."