Jan-Willem Brüggenwirth, de directeur van Radio 538, snapt niet dat Radio 2 aan het verjongen is. "Radio 2 bediende luisteraars van rond de vijftig. Die groep wordt eerder groter dan kleiner. Die luisteraar moet dus naar Radio 5, terwijl Radio 2 opschuift naar 3FM. Nog even en ze kunnen zich opheffen", zo zegt Brüggenwirth in Adformatie.
De verjonging van Radio 2 was volgens de publieke omroep nodig, omdat de jongere luisteraars in vooral het weekend steeds vaker afhaakten en er te weinig jong publiek bijkwam. Bart de Voogd, manager marketing radio bij de NPO, licht toe: "Zo langzamerhand krijg je een uistroom van babyboomers. De generatie erna, generatie X, heeft een andere mentaliteit met een eigen taal. Het is erg moeilijk om beide doelgroepen te blijven bedienen op dezelfde zender. Bovendien kan generatie X niet eeuwig bij 3FM blijven hangen."
Radio 538 ziet desondanks Radio 2 nog niet als concurrent, 3FM is eerder een rivaal voor de commerciële zender. Radio 2 is er ook niet op uit om te concurreren met Radio 538. "We zijn meer mainstream. bij ons zijn de scherpe kantjes eraf", aldus zendermanager Kees Toering.
Foto: Radio 538