Qmusic heeft ‘een goed jaar stilgestaan, maar zit nu weer op het niveau van de toptijd met Mattie en Wietze’. Dat zegt Dave Minneboo, programmadirecteur, in het AD. “Wij roepen het hier al een tijdje: Het is niet de vraag óf, maar wannéér we in die doelgroep de nieuwe marktleider zijn. Het gaat zeker gebeuren, dat durf ik wel te zeggen.”
Q won de afgelopen maanden flink aan marktaandeel in de voor de zender belangrijke doelgroep 20-49 jaar. In de nieuwste luistercijfers is die opmars een halt toegeroepen. Qmusic zit in 20-49 jaar nu op 15,8 procent marktaandeel, hetzelfde als in juli-augustus 2019. Grote concurrent Radio 538 wint juist iets: 16,8 procent nu, tegenover 16,4 procent afgelopen zomer.
Luistercijfers daalden
Na de veelbesproken breuk rondom Mattie en Wietze in 2017, zag Qmusic de luistercijfers dalen. Eigenaar DPG Media trok vorig jaar Dave Minneboo aan als nieuwe programmaleider, die de plaats innam van Iwan Reuvekamp. Dave vernieuwde de zender, met overdag meer bekendere en ervaren namen, en ’s avonds jong talent. Ook zette hij Mattie en Marieke bij elkaar en haalde hij Domien Verschuuren naar het station.
Het aantrekken van Domien noemt Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum ‘echt een gouden greep’. “Mensen stemden altijd af op Ruud de Wild bij NPO Radio 2 of Coen en Sander bij 538. Dat is niet langer vanzelfsprekend. Met Domien is er echt een interessant alternatief”, zegt hij de krant.
Foto: Qmusic