Rond AVRO´s Arbeidsvitaminen start vandaag een on-line danswedstrijd, dit schrijft de Telegraaf. Aan dit radioprogramma is een zogenoemde e-mail game gekoppeld, luisteraars met een computer kunnen hun vrienden uitnodigen tot een ´battle´. Daartoe dient een team van drie dansers te worden samengesteld. Elk teamlid heeft een muzikale voorkeur waar hij/zij goed op danst. De kans op succes neemt toe als naast een hiphopdanser ook iemand wordt gekozen die met pop, alternatieve of urban overweg kan.
De volgende stap is een platencollectie kiezen. Daarbij moet je rekening houden met de voorkeuren van het team. Spelers kunnen hun verzameling platen uitbreiden door zo veel mogelijk wedstrijden te winnen. De verliezers moeten hun platen namelijk aan de winnaars afstaan. Michiel Sala, marketing manager van Little Chicken Game Company, zegt: “Sommigen doen maar wat. Andere lieden zoeken precies uit hoe hun teamleden zullen dansen op bepaal de platen en denken van tevoren elke battle uit.”
Sala´s bedrijf lanceert de game samen met de AVRO op www.arbeidsvitaminen.nl. Luisteraars van Arbeidsvitaminen hebben bij het spel een voordeel. Tijdens zijn radioshow zal dj Gerard Ekdom namelijk regelmatig platen van bonuspunten voorzien. Gerard treedt in de game op als scheidsrechter tijdens de danswedstrijden.
In radioland is het de eerste keer dat een spelconcept direct wordt gekoppeld aan een programma en een presentator. E-mail games worden steeds vaker ingezet om on-line communities op te bouwen. Spelers dagen hun vrienden uit. Het is de bedoeling dat zo snel een soort sneeuwbaleffect ontstaat. Dit soort games wordt daarnaast veelal ingezet om rumoer rond een merk te creëren. De speler krijgt daarbij entertainment aangeboden in ruil voor een commerciële boodschap. Sala: “In de toekomst zullen dergelijke games steeds vaker worden ingezet in samenwerking met een televisie- of radioprogramma.”