Het Commissariaat van de Media heeft de TROS een boete van 270.000 euro opgelegd voor het overtreden van de sponsoringregels bij het televisieprogramma Bibaboerderij. Volgens het commissariaat is het kinderprogramma onderdeel van een marketingconcept van supermarkt C1000.
"Het Commissariaat beschouwt de sponsoring als een zeer ernstige, structurele overtreding omdat de TROS de gehele serie van 130 afleveringen feitelijk zo goed als om niet heeft verkregen", zo laat het CvdM weten in een verklaring. "Bovendien gaat het om een programma dat is bestemd voor kinderen die jonger zijn dan twaalf jaar. Programma’s voor die doelgroep mogen bij de publieke omroep nooit worden gesponsord."
Daarnaast heeft de TROS ook het dienstbaarheidsverbod overtreden. "Met het uitzenden van de serie heeft de TROS naar het oordeel van het Commissariaat onder andere een bekende supermarktketen in de gelegenheid gesteld het concept Bibaboerderij op grote schaal onder de aandacht van het publiek te brengen." Voor de hoogte van de boete speelt ook volgens het Commissariaat ook mee dat de TROS al vaker een boete heeft gekregen voor overtreding van het dienstbaarheidsverbod.
De TROS gaat in beroep tegen de uitspraak. Volgens een woordvoerder heeft de omroep ‘te goeder trouw en binnen de grenzen van de wet gehandeld’. "Het programma ‘Bibaboerderij’ is destijds aangekocht in samenspraak met de NPO, in dit geval de zendercoördinator Z@ppelin. Deze was zeer enthousiast over het programma dat onder meer is gericht op de spraak- en taalontwikkeling van peuters., Op het moment van aankoop en productie was er geen sprake van een merchandise-overeenkomst tussen de producent en derden. Er kan dan ook niet gesproken worden van een vooropgezette wetsovertreding."