De regionale commerciele radiozenders moesten vorig jaar, net als de landelijke zenders, bieden op een nieuwe frequentie om op uit te zenden. De kosten die hiermee gemoeid gingen, waaronder het ombouwen van de zenders voor de nieuwe frequentie en het starten van een promotiecampagne om de luisteraars te informeren, zijn een zware strop voor de zenders, zo schrijft Reclameweek deze week.
Dat is althans de mening van Jan Lagrouw, de directeur van Commerciele Radio Nederland (CRN), waar twaalf regionale zenders bij zijn aangesloten. Lagrouw vertelt dat in de eerste week van de frequenties de luistercijfers van de CRN daalden van 1,2 miljoen naar 750.000. De kleine zenders konden niet opboksen tegen de reclamecampagne van zenders als Yorin, Noordzee en 538. De zenders van CRN richten zich voornamelijk op 20- tot 34-jarigen. Ook wordt 10 tot 35% van de programmering afgestemd op de regio. Dat regionale aspect wordt ook naar adverteerders toe uitgedragen. CRN regelt centraal 80% van de advertentieomzet voor de zenders, 20% doen zij zelf. Onder meer City FM, Stadsradio Rotterdam en Den Haag, Fresh FM en Hot Radio zijn aangesloten bij CRN. [Kalenraden]