De verkoopmaatschappij van regionale commerciële radiozenders, CRN, gaat reclames verkopen voor internetradiostations. CRN speelt hiermee in op de vraag van internetradiostations om de verkoop van advertentieruimte te verzorgen en op de behoefte van mediabureaus om voor het sterk groeiende aantal onlinezenders één aanspreekpunt te hebben.
Voor de reclameverkoop is het nieuwe verkoopbedrijf E Power Online Advertising opgezet. Algemeen directeur Jan Lagrouw: “Een internetradiostation starten hoeft niet veel geld te kosten, maar een verkoopapparaat is een ander verhaal. Verkoop blijft mensenwerk en als ieder online station een eigen salesteam op moet zetten is dat een uiterst kostbare operatie. Bovendien willen mediabureaus wel zaken doen met kwalitatieve onlinezenders, maar het kost de bureaus te veel tijd om ieder station apart in te zetten én te woord te staan. De krachten bundelen is dan de oplossing.”
Naast de verkoop van banners op de websites en radiocommercials in de programmas van de zenders verzorgt e-Power in samenwerking met Nedstat ook de luisterrapportage van de aangesloten radiozenders. Hiervoor is e-Viewer ontwikkeld, een systeem dat exact registreert hoeveel luisteraars er dagelijks op de aangesloten omroepen afstemmen en hoe lang er wordt geluisterd.
Ook het aantal pageviews en doorclicks wordt met e-Viewer geregistreerd, waardoor er voor mediabureaus en adverteerders een compleet beeld wordt gecreëerd over het resultaat van het geïnvesteerde budget.
Het bedrijf verwacht ook dat de registratie van online luisteraars ook de opzet van het huidige Continu Luisteronderzoek (CLO) zal veranderen. “De dagboekboekmethode, waar luisteraars achteraf hun luistergedrag invullen, staat al geruime tijd ter discussie en electronisch meten in combinatie met onlinedata lijkt een oplossing voor het nieuwe luisteronderzoek”, zo stelt het bedrijf.