Het Continu Luisteronderzoek (CLO) wordt vanaf 1 augustus vernieuwd. Onderzoeksbureau Intomart, dat het onderzoek maandelijks uitvoerd in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB), gaat het onderzoek voortaan online uitvoeren. De papieren dagboekjes worden daarmee minder gebruikt. Daarnaast staan er nog enkele andere veranderingen op stapel. Zo wordt internetradio belangrijker in het onderzoek. Ook de manier van selecteren van respondenten wordt aangepast.
“In het nieuwe CLO wordt voortaan primair ingezet op het online invullen van het luistergedrag”, zo laat een woordvoerder van Intomart weten aan RadioFreak. “Al vanaf de eerste contacten met nieuwe panelleden wordt het onderzoek gericht op het online invullen van het luistergedrag. Uiteraard blijft schriftelijk deelnemen mogelijk voor degene die geen internet hebben of niet via internet willen invullen. De primaire focus blijft internet. Het huidige papieren dagboek is verbeterd en wordt aangeboden in een handzamer formaat. Uiteraard zullen het online dagboek en het papieren dagboek identiek zijn.”
Wat ook nieuw is dat de volgorde van radiostations in het dagboek bij alle respondenten anders zal zijn. “Op basis van het luistergedrag van iedere respondent wordt de zendervolgorde bepaald en dit wordt bij ieder radiolog geactualiseerd. Per regio wordt uiteraard bepaald welke zenders in die regio te beluisteren zijn”, aldus Intomart.
Het onderzoek wordt ook uitgebreid. Er komt voortaan ook informatie uit over lifestyle- en interessekenmerken. “In een pilot bleek dat er geen negatief effect op de response waarneembaar was en daarom is de opzet van het nieuwe CLO verder uitgebreid. Er wordt gewerkt met voorgecodeerde antwoordcategorieën.”
Tot slot zal de werving van respondenten verbeterd worden, laat de woordvoerder weten. “De oude radiowerving geschiedt via verschillende methoden, waarbij een respondent de keuze heeft tussen het beantwoorden van een vragenlijst via schriftelijke, internet of face-to-face methode. Al deze methodieken en procedures maken de radiowerving lastig. Bovendien staan steeds minder mensen in het telefoonboek of zijn alleen op mobiele nummers bereikbaar. Daarom wordt in het nieuwe radiolog uitgegaan van een volledige telefonische werving middels Random Digital Dialing (RDD) opgezet op zowel vaste als mobiele nummers.”
In een pilot van het nieuwe systeem bleek dat 36 procent van de benaderde telefoonnummers niet in het telefoonboek staan. “Die zouden volgens de huidige methode dus niet in een panel komen. Ook waren er geen negatieve reacties van geheime nummers of mobiele nummers. Op deze wijze ontstaat een betere steekproef met een hogere kwaliteit.”