Reacties van luisteraars op herkenningstunes of leaders zijn niet altijd positief. Dat zegt Jeroen Kuitenbrouwer, maker van de nieuwe vormgeving van Radio 1 die onlangs in gebruik werd genopmen. "De eerste reacties komen altijd van mensen die boos zijn dat de oude tune weg is", zo zegt Kuitenbrouwer in NRC.next. Pas na die boze reacties komt de waardering. "Dan vragen ze waar ze de muziek kunnen kopen."
Eén keer had hij een huilende vrouw aan de lijn. "Ze was helemaal ontroerd door de Radio 1-tune", zegt Kuitenbrouwer, die ook de huisstijl van Radio 4, Radio 5 en de Wereldomroep op zijn naam heeft staan. Zijn eerste opdrachten betroffen deuntjes die bij de belspelletjes in Arbeidsvitaminen (3FM) werden gebruikt.
Kuitenbrouwers grote doorbraak kwam in 1999 toen hij een compositiewedstrijd won voor een nieuwe Radio 1-tune. Zijn met strijkers uitgevoerde melodie leidde tot een nieuw geluid. "Tot die tijd waren tunes heel bombastisch, met veel koperblazers. De combinatie van strijkers met een beat was door niemand gedaan." Maar in het nieuwe pakket zijn de strijkers verdwenen, tot verdriet van sommigen. "Het is eigentijdser, er zit nu een soort stuitereffect in de muziek."